KOMUNIKASI KORPORAT DI MALAYSIA
FAKTOR-FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI PEMBANGUNAN DAN AMALAN KOMUNIKASI KORPORAT DI MALAYSIA (nyatakan
contoh yang berkaitan)
1. PENDAHULUAN
1.1 Komunikasi korporat adalah satu bidang yang boleh di katakan
agak baru kepada organisasi atau syarikat di Malaysia. Ianya mula menjadi
penting apabila dasar penswastaan diperkenalkan oleh YAB Tun Dr Mahathir
Mohamad. Dengan ada nya dasar ini, syarikat-syarikat mula terdedah kepada persaingan
bagi mendapatkan keuntungan yang lebih. Ketika itu, kepentingan komunikasi
korporat hanya terasa kepada
syarikat-syarikat yang bukan kerajaan atau syarikat yang mencari keuntungan.
Manakala organisasi-organisasi kerajaan melihat komunikasi korporat bukanlah
satu keperluan kepada mereka. Ini kerana fungsi organisasi kerajaan hanyalah
bagi menyediakan perkhidmatan, bukannya mendapatkan keuntungan. Lagipun
pemikiran tradisi berpendapat, semua orang telah sedia tahu tentang organisasi
berkenaan. Contohnya Organisasi TELEKOM beranggapan bahawa semua rakyat
Malaysia sedia tahu berkaitan TELEKOM dan perkhidmatan yang disediakan iaitu
perkhidmatan talian telefon. Maka komunikasi korporat menjadi tidak penting
ketika itu. Walau bagaimanapun setelah organisasi TELEKOM dikorporatkan dan
menukar fokus dari hanya menyediakan perkhidmatan kepada keuntungan, maka
elemen komunikasi korporat di lihat sangat penting. Kepentingan ini lebih
terasa apabila wujud pesaing-pesaing syarikat komunikasi yang lain. Maka itu,
hari ini kita dapat lihat TELEKOM dengan imej, logo, moto dan warna yang
seratus peratus bernafas baru.
1.2 Walaupun kesedaran tentang kepentingan komunikasi korporat
diketahui tetapi pengembangannya di Malaysia amat perlahan. Apakah
faktor-faktor yang telah menyebabkan perkembangan ini agak perlahan. Kertas
kerja ini akan mengupas faktor-faktor yang telah mempengaruhi pembangunan dan
amalan komunikasi korporat di Malaysia. Kupasan akan dibuat dengan mengetengahkan
beberapa contoh. Kupasan juga akan merangkum sekali gus sama ada syarikat
swasta atau organisasi kerajaan. Bagi memudahkan perbincangan, kertas kerja ini
akan menyentuh perkara-perkara seperti definisi komunikasi korporat dalam perspektif
Malaysia, sejarah dan amalan semasa komunikasi korporat, apakah faktor-faktor
yang mempengaruhi dan mengapa ia berlaku sedemikian.
2. KOMUNIKASI KORPORAT
DARI PERSPEKTIF MALAYSIA
2.1 Komunikasi Korporat boleh didefinisikan sebagai satu proses atau
tindakan menterjemah atau mengubah identiti korporat yang berbentuk fizikal
seperti logo, warna, perkataan dan sebagainya yang melambangkan organisasi
kepada imej korporat berbentuk mental atau pemikiran. Bermakna apabila melihat
kombinasi warna atau logo berkenaan, tanpa diberitahu, pemerhatinya akan secara
automatik memikirkan organisasi tersebut. Contohnya melalui komunikasi korporat,
sesebuah syarikat akan melakukan proses ‘promotional mix’. Proses ini
melibatkan jenama dan kaedah promosi bagi memperkenalkan ‘brand’ atau
‘trademark’ sesebuah syarikat. Proses ini perlu melibatkan semua pihak.
2.2 Ini bermakna komunikasi korporat adalah komunikasi yang
melibatkan semua lapisan stakeholder.
Ini kerana komunikasi korporat menjadi landasan perhubungan antara organisasi
atau syarikat dengan publik. Landasan perhubungan ini boleh dilakukan oleh
syarikat melalui pelbagai kaedah seperti perhubungan awam dan pengiklanan atau
usaha-usaha promosi. Ini mungkin boleh melibatkan perkara-perkara seperti newsletter, video klip korporat,
mengurus media ketika berhadapan dengan krisis, rancangan acara khas dan
membina hubungan yang baik dengan stakeholders.
2.3 Memandangkan komunikasi korporat adalah aktiviti komunikasi yang
melibatkan semua pihak dan menjadi landasan atau asas perhubungan, maka ia
meliputi dua bentuk komunikasi iaitu komunikasi dalaman dan komunikasi luaran (Balasan,
2008).
2.3.1
Komunikasi luaran. Komunikasi luaran melibatkan hubungan
dengan pihak media seperti mengadakan acara-acara yang melibatkan media bagi
mengeratkan hubungan, mengadakan juru cakap atau lebih dikenali dengan Pegawai
Komunikasi Korporat atau Pegawai perhubungan yang berkebolehan tinggi dalam mengadakan
komunikasi dan mengadakan acara-acara luar bagi menghebahkan atau bertujuan
promosi. Pegawai perhubungan mestilah berupaya untuk menyelenggarakan laman
sesawang organisasi, mengurus publisiti organisasi seperti majalah dan berurusan
dengan pihak media.
2.3.2
Komunikasi dalaman. Komunikasi dalaman meliputi
hal-hal seperti mengurus publisiti syarikat untuk tatapan pekerja dan rakan
kongsi dan menjalankan acara-acara dalaman yang melibatkan staf. Ianya
mengandungi empat elemen utama seperti berikut:
2.3.2.1
Komunikasi pekerja. Ianya terdiri dari perkongsian
maklumat dengan pekerja, membina sikap kebanggaan pada pekerja, mengurus
isu-isu pekerja, mengurus kemudahan dalam talian atau laman sesawang syarikat.
2.3.2.2 Pengurusan jenama. Membangun dan mempertingkatkan
identiti korporat syarikat untuk menentukan supaya ia mematuhi panduan jenama syarikat.
2.3.2.3
Komunikasi krisis. Mengurus krisis syarikat
melalui komunikasi yang berkesan.
2.3.2.4
Pegawai komunikasi
korporat.
Buchholz (2001) dalam kajiannya mendapati terdapat perbezaan kredibiliti yang
sangat ketara di antara pegawai komunikasi korporat syarikat global yang
berjaya dengan syarikat- syarikat lain. Dalam mengkaji lebih 500 buah syarikat
gergasi dunia, mereka menemui 48% Pegawai Komunikasi Korporat mempunyai
hubungan secara terus dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO). Mereka juga
mendapati 42% dari kerja Pegawai Komunikasi Korporat ialah melibatkan strategi
dan 58 % melibatkan taktik. Kajian juga mendapati pada masa akan datang Pegawai
Komunikasi Korporat akan memberi tumpuan khusus kepada tanggungjawab sosial,
hubungan dengan media dan mempertingkatkan reputasi syarikat.
3. AMALAN SEMASA KOMUNIKASI
KORPORAT
3.1 Bagaimanakah komunikasi korporat mencapai matlamat yang telah ditetapkan?
Dewasa ini, banyak perkara yang telah dilakukan oleh komunikasi korporat kerana
keperluan telah berubah dan menjadi lebih kompleks. Antara usaha yang dilakukan
ialah menghidupkan budaya korporat yang tersendiri, falsafah korporat yang
logik, korporat identiti yang menarik, hubungan profesional dan bersesuaian
dengan media khususnya ketika krisis, kaedah yang sofistikated dan sesuai
dengan komunikasi global.
3.2 Isu utama di sini ialah adakah semua perkara yang positif
berkenaan telah diamalkan atau dilakukan oleh syarikat atau organisasi di Malaysia?
Hakikatnya organisasi di Malaysia hanya mengamalkan sebahagian sahaja dan tidak
mengamalkan sebahagian lagi. Sebagai contohnya organisasi milik kerajaan
seperti TELEKOM Berhad, PDRM, ATM, TNB, Kastam dan Imigresen dan banyak lagi.
Organisasi seperti ini bersikap ‘is no body busisness’. Amalan komunikasi
korporat yang di amalkan oleh kakitangan organisasi seperti ini bertentangan
dengan hasrat komunikasi korporat. Kakitangan Jabatan Kastam dan Imigresen memberikan
perkhidmatan yang di katakan tidak ikhlas, tidak suka membantu, sombong, tidak
senyum dan banyak lagi. Perlakuan kakitangan tidak mencerminkan kefahaman terhadap
komunikasi korporat yang menjadi komunikasi semua kakitangan. Komunikasi
korporat bukan hanya menjadi tanggungjawab bahagian komunikasi korporat sahaja,
ia melibatkan semua pihak. Organisasi seperti ini hanya bagus menyediakan teori,
tata kelakuan, panduan perkhidmatan, dan segala yang baik hanya di atas kertas
atau untuk dilekatkan di dinding pejabat sahaja. Nyatanya praktik tidak
sedemikian rupa. Di sepanjang tahun 2008, Biro Pengaduan Awam telah menerima
9,456 aduan yang berkaitan dengan sikap dan etika kakitangan organisasi
kerajaan (Utusan Malaysia, Nov 28).
3.3 Dari
aspek kemudahan atau teknologi berkaitan komunikasi korporat ataupun sumber
kewangan pula, ianya bukanlah satu masalah yang besar. Kemudahan sebegini
adalah sangat kritikal kerana ia penting dan memerlukan kos yang agak tinggi
(James, 2003). Syarikat swasta dan organisasi kerajaan hari ini mampu
menyediakan segala keperluan bagi mencapai matlamat komunikasi korporat. Ini
bermakna organisasi atau syarikat di Malaysia tidak menghadapi masalah dalam
menyediakan keperluan komunikasi korporat tetapi praktiknya tidak berlaku. Dalam keadaan ekonomi negara yang sedang
pesat membangun, kita tidak lagi boleh menyalahkan faktor ekonomi, politik dan
sosial sekiranya gagal mempraktikkan komunikasi korporat yang baik. Ini boleh
dibuktikan dengan apa yang kita dapat lihat secara fizikal. Semua organisasi
sama ada yang menyediakan perkhidmatan ataupun produk mempunyai logo dan warna
yang sangat cantik, cogan kata yang mengujarkan, baju atau uniform yang kemas,
piagam pelanggan yang sangat magis dan lain-lain lagi. Malangnya praktikal
tidak berlaku seperti yang dilaungkan atau dinyatakan di dinding pejabat. Mengapakah
sedemikian?
4. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
4.1 Persoalannya
ialah bagaimana organisasi berkomunikasi dengan pekerja, pengguna yang ramai,
dan media? Kemudiannya menjadikan komunikasi tersebut berharga atau
mendatangkan keuntungan kepada organisasi. Satu hakikat yang tidak boleh dipinggirkan
ialah komunikasi korporat sebenarnya adalah berkaitan dengan cara organisasi
mengurus dan menentukan persepsi pekerja, pengguna, media dan stakeholders ke arah yang dikehendaki.
Persepsi ini harus diurus tepat pada waktunya supaya ia berkesan. Ia harus diurus
dengan hubungan penuh profesional dengan semua stakeholders demi imej positif organisasi (Doorley & Garcia,
2007).
4.2 Dalam apapun bentuk organisasi korporat
seperti kompeni, organisasi, syarikat, institusi, sendirian berhad, perkongsian,
milik penuh atau separa kerajaan sama ada besar atau kecil; kesemuanya
memerlukan imej dan reputasi yang dihormati dan dikenali ramai kerana
kelebihannya. Ini kerana persekitaran global pada hari ini membuka peningkatan
peluang untuk bersaing, kemudahan mencapai maklumat dan menghebahkannya melalui
media, dan melakukan pelbagai strategi yang kreatif. Dalam hal ini, perkara
atau tindakan yang paling penting ialah imej atau reputasi pengurusan sesebuah syarikat
di lihat lebih mendominasi elemen-elemen lainnya. Ianya di lihat boleh memainkan peranan yang
lebih besar, lebih signifikan dan bersifat natural profesional.
4.3 Era yang menyempitkan komunikasi korporat hanya kepada memenangi
dan mengadakan majlis makan malam atau segelas teh tarik dan sekeping roti
canai atau sepinggan nasi kandar telah jauh tertinggal. Jika sesebuah
organisasi masih berpegang pada amalan begini, maka mereka akan jauh tertinggal
dan tidak memiliki daya saing. Komunikasi korporat pada hari ini, berkembang
dengan elemen-elemen sains dan seni mengurus persepsi yang tersangat kreatif.
Komunikasi korporat hari ini bukan setakat berfikir di luar kotak tetapi memikirkan
bagaimana ingin bersaing jauh dari kotak atau meninggalkan kotak. Maknanya meninggalkan pesaing jauh
tergapai-gapai di belakang dalam keadaan serba tidak berdaya untuk terus bersaing
dalam pelbagai aspek.
4.4 Jika di lihat pada perkembangan komunikasi
korporat di Malaysia dan dibandingkan dengan negara-negara yang lebih maju,
didapati pengembangannya agak perlahan. Tetapi jika dibandingkan dengan
negara-negara jiran ASEAN, pembangunan komunikasi korporat di Malaysia agak
terkedepan dan amalannya mula di rasai. Walau bagaimanapun sebagai satu
perbandingan yang positif, pada asasnya pembangunan komunikasi korporat di
Malaysia masih agak perlahan. Mengapa pembangunannya dan amalan nya agak
perlahan? Para sarjana komunikasi Malaysia mengutarakan pelbagai andaian dan
pendapat berdasarkan hujah dan sandaran masing-masing. Kesemuanya berpendapat
alasan merekalah yang paling tepat. Dari kesemua faktor-faktor yang diutarakan,
ianya boleh dikategorikan kepada tiga kumpulan iaitu politik, ekonomi dan
sosial.
4.4.1 FAKTOR POLITIK
4.4.1.1 Globalisasi. Antara faktor-faktor global yang mempengaruhi amalan dan
perkembangan korporat komunikasi ialah anti-globalisasi, ‘outsourcing’, dan
ancaman pengganas. Dalam hal ini, bahagian komunikasi korporat berhadapan
dengan kesan globalisasi akibat dari perlakuan pengguna tempatan dan kesan
kepada pengguna tempatan akibat dari kesan globalisasi. Keadaan ini menjadi
lebih kritikal kerana senario politik negara yang tidak ketentuan. Lagipun
globalisasi membuka lebih banyak cabaran dan persaingan dan ianya memerlukan
kos yang agak tinggi. Maka itu terdapatnya syarikat-syarikat yang bertindak
menolak globalisasi atau anti-globalisasi. Syarikat-syarikat ini ingin kekal
dalam corak tradisional dan tidak mahu brubah. Inilah yang mencabar dan
mempengaruhi amalan komunikasi korporat di Malaysia. Selain dari itu, terdapat
juga syarikat-syarikat yang menswatakan atau ‘outsourcing’ aktiviti
pengeluaran. Bagi syarikat besar dan memiliki modal yang besar, mereka mampu
melakukan ‘outsourcing’ kerana memiliki fasilitas dan kepakaran untuk mengurus dan mengawal aktiviti yang telah diswastakan.
Tetapi di Malaysia, kebanyakan syarikat belum mampu dan memiliki kepakaran
untuk mengurus ‘outsourcing’ ini kerana memerlukan kos dan kepercayaan yang tinggi.
Situasi ini telah agak lama mempengaruhi pembangunan dan amalan komunikasi korporat
di Malaysia. Akhir sekali ialah ancaman pengganas. Bukan sahaja di Malaysia,
bahkan di negara-negara maju lain, komunikasi korporat syarikat turut berhadapan
dengan cabaran dari ancaman pengganas. Menurut Peterson (2003), ‘...global
terrorism is widely considered to bet he transcndent threat to our national
secuiryt, it’s also involve our local company’s’. Adalah menjadi tanggungjawab komunikasi
korporat untuk sentiasa mempamerkan imej yang positif atau imej yang diterima
oleh pengganas. Jika tidak syarikat akan berhadapan dengan ancaman pengganas.
Perkara ini adalah amat sukar kerana bahagian komunikasi korporat berhadapan
dengan dua keperluan yang berbeza iaitu keperluan mempamerkan imej atau
reputasi kepada pelanggan dan dalam masa yang sama imej dan reputasi tersebut
mesti tidak bercanggah dengan modes operandi pengganas.
4.4.1.2 Kemajuan Teknologi Komunikasi. Sistem
politik negara masih diperintah oleh parti politik yang dipilih rakyat. Ini
menyebabkan negara menjadi aman dan kerajaan yang memerintah berupaya merancang
pembangunan dengan terancang. Pembangunan ini meliputi pembangunan dalam aspek
kemudahan komunikasi. Komunikasi hari ini berlaku tanpa sempadan. Jarak dan
lokasi bukan lagi menjadi halangan besar. Pembangunan Koridor Multi media di Cyberjaya telah menjadikan
Malaysia agak ke hadapan dalam aspek komunikasi. Faktor ini telah menyebabkan
komunikasi korporat di Malaysia menjadi agak ke hadapan. Ini kerana langkah
mempromosikan reputasi syarikat tidak lagi hanya terhad di dalam negara sahaja.
Dengan kos yang rendah, usaha promosi boleh dijanakan tanpa sempadan dengan
masa yang cepat dan dalam bentuk yang lebih komunikatif dan interaktif. Dengan
ada nya kemudahan komunikasi, maka ia telah memudahkan kerja-kerja komunikasi
korporat. Dalam hal ini, Arola (2008) berpendapat bahawa syarikat-syarikat
tidak mempunyai pilihan untuk meraih keuntungan mudah melalui teknologi
komunikasi. Berdasarkan kajian yang beliau lakukan, lebih dari 64%
syarikat-syarikat yang tidak kompetitif kerana mereka tidak mempertingkatkan
teknologi komunikasi syarikat. Contohnya; Sistem penerbangan Air Asia Berhad
telah menjadi terkenal penerbangan murah yang mana pelanggannya melebihi 12 juta
setahun. Dalam satu kajian yang dijalankan 73% dari pelanggan mengetahui
berkaitan tawaran Air Asia ialah dari internet.
4.4.1.3 Tekanan Persaingan antarabangsa. Membina,
mengekalkan dan mempertahankan reputasi korporat syarikat bukanlah satu pilihan
dan ia menjadi tugas utama bahagian komunikasi korporat. Reputasi yang baik
adalah tiket untuk terus beroperasi dan memberi nilai yang lebih kepada stakeholders.
Di sebalik itu, ia juga membantu dalam meningkatkan jualan produk dan
perkhidmatan dan menjadikan rangkaian pembekalan lebih dihargai dan menarik
pembeli yang berminat. Hakikatnya, dewasa ini di Malaysia untuk membina,
mengekalkan dan mempertahankan reputasi yang baik bukanlah perkara yang mudah.
Ini kerana wujudnya tekanan persaingan yang lebih besar iaitu bersifat
antarabangsa. Syarikat-syarikat di Malaysia hari bukan sahaja bersaing dengan
syarikat domestik tetapi bersaing juga dengan syarikat luar. Dalam hal ini
bahagian komunikasi korporat syarikat perlu mengimbangi di antara keperluan
tempatan dengan ekspektasi global atau pengguna antarabangsa. Di samping itu
juga bahagian komunikasi korporat juga perlu membentuk strategi baru untuk
berhadapan atau mengurus tekanan persaingan dunia digital dan mempamerkan
aktiviti berdaya saing yang berterusan tanpa terjebak dalam perangkap
‘greenwashing’ (Douglass, 2005). Semua tindakan ini perlu dilakukan
serentak.
4.4.1.4 Peraturan dan Dasar. Dengan adanya sebuah negara yang stabil, dasar atau
peraturan berkaitan syarikat akan dapat diselaraskan. Justeru peraturan yang
sama ini akan memberi peluang yang sama rata kepada semua syarikat untuk
bersaing. Manakala undang-undang pula tidak memihak kepada kompeni atau syarikat tertentu. Ini bermakna,
dari aspek praktik komunikasi korporat, semua syarikat bebas melakukan aktiviti
komunikasi ....
Purchasing Format
1. All
prices are in Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling.
Please choose your purchasing method.
Purchasing Method
|
Format
|
Costing
|
A
|
Softcopy
(send to
your email)
|
= RM 150.00
|
B
|
Hardcopy
with soft cover
(send to
your address)
|
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]
|
C
|
Hardcopy
with hardcover
(send to
your address)
|
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]
|
2. Please
pay to Account Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).
3. After completed the payment, please
describe your order by written down the;
- Title of the article:
- Purchasing Method (A or B or C):
- E-mail or address:
- Date of payment:
- Payment reference number:
and email to email:
radzi_hamid@yahoo.com
Note:
a. Copyright
in each Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right
reserved.
b.
Please note that because I custom print copies when
receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the
unlikely event of a production defect.
c.
The order will sent to the address or email after received
the payment.
Comments
I did however expertise a few technical issues using this web site, since I experienced
to reload the site lots of times previous to I could get it to
load correctly. I had been wondering if your hosting
is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google
and could damage your quality score if ads and marketing with Adwords.
Anyway I am adding this RSS to my e-mail and could look out for a lot more of your respective intriguing content.
Ensure that you update this again soon.
Feel free to surf my site GFI Norte
was taking a look for. You have ended my 4 day lengthy
hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye
Have a look at my webpage - GFI Norte
some small security problems with my latest blog and I'd like to find something more safe. Do you have any suggestions?
Also visit my web-site; GFI Norte