KRISIS KOMUNIKASI DALAM PASUKAN POLIS DIRAJA MALAYSIA SUSULAN KEJADIAN KETUK KETAMPI TAHANAN WANITA
KRISIS KOMUNIKASI DALAM PASUKAN POLIS DIRAJA MALAYSIA SUSULAN
KEJADIAN KETUK KETAMPI TAHANAN WANITA
1. PENDAHULUAN
Krisis boleh
terjadi pada bila-bila masa, di lokasi yang tidak terjangka dan kepada
mana-mana organisasi. Kejadian seperti kesilapan manusia, kemalangan industri,
dan faktor alam semula jadi boleh menyebabkan krisis. Komunikasi
semasa krisis atau krisis komunikasi adalah seni dan sains tentang bagaimana
berkomunikasi dengan publik melalui media cetak, elektronik, dalam talian
semasa krisis berlaku. Jika ia tidak diurus dengan baik, krisis komunikasi akan
memberi kesan negatif kepada sesebuah organisasi swasta ataupun kerajaan. Ini
melibatkan kepakaran yang perlu ada pada pegawai perhubungan awam dalam
mengurus krisis komunikasi. Kepekaan terhadap keperluan dan kepentingan
mengurus krisis komunikasi semakin meningkat selepas peristiwa 9/11. Adalah
amat perlu bagi sesebuah organisasi bersedia menghadapi krisis yang boleh
merosakkan imej dan berusaha mencegah.
Kertas kerja ini akan meneliti krisis
komunikasi yang berlaku dalam Pasukan Polis Diraja Malaysia semasa berlakunya
kejadian ketuk-ketampi tahanan. Sungguhpun Pasukan Polis Diraja Malaysia
memiliki Pelan Pengurusan Krisis yang dinamakan sebagai Perintah Tetap Ketua
Polis (PTKP) B106 yang diwujudkan mulai 2 Julai 2003 tetapi krisis yang berlaku
kali ini amat berbeza dari apa yang dinyatakan dalam B106. Antara panduan yang
dinyatakan dalam B106 ialah berkaitan Kumpulan Pengurusan Krisis, Krisis akibat
tindakan jenayah, Krisis Tebusan, Pengganas seperti krisis rampasan kapal
terbang dan krisis ketenteraman awam (PTKP, 2006). Pembentukan B 106 adalah
satu langkah yang tepat. Menurut Bernstein (2003), krisis dapat diurus dengan berkesan melalui
satu persiapan atau persediaan awal sebelum krisis adalah satu langkah yang
paling baik.
Krisis ketuk ketampi tahanan wanita
amat unik kerana ia melibatkan sentimen dua negara. Krisis ini telah membawa
kepada tindakan boikot rakyat negara China untuk tidak datang melancong ke
Malaysia. Sungguhpun pihak polis telah mematuhi prosedur yang telah sekian lama
di praktik tetapi masyarakat melihat tindakan pihak polis adalah keterlaluan.
Tindakan pihak polis menegakkan tindakan yang telah dilakukan di lihat
seperti tidak mahu bertanggungjawab.
Sungguhpun penjelasan dibuat oleh Ketua Polis Negara tetapi masyarakat tetap
berpendapat pihak polis telah melakukan tindakan yang keterlaluan. Maka
berlakulah krisis komunikasi kepada pasukan polis. Senario krisis ini seperti
di Lampiran 1.
Kajian ini akan melihat sejauh
manakah kefahaman pihak yang bertanggungjawab dalam mengurus media terhadap
pengurusan krisis. Kefahaman tersebut meliputi aspek-aspek seperti tim
pengurusan krisis, audit krisis, krisis komunikasi, pelan pengurusan krisis dan
lain-lain lagi.
Pernyataan masalah
Kejadian
ketuk ketampi tahanan di katakan telah menjejaskan imej dan reputasi Pasukan
Polis Diraja Malaysia. Maka kajian ini akan meneliti beberapa perkara berkaitan
krisis ini seperti krisis komunikasi dan tindakan menghadapi krisis. Menurut
Nadeswaran (2005), Pasukan Polis Diraja Malaysia telah bertindak mematuhi
prosedur semasa tetapi masyarakat mempunyai persepsi yang berbeza. Justeru
kajian ini akan meneliti beberapa permasalahan seperti berikut:
a.
Bagaimana persepsi pengurus kepada krisis organisasi?.
b. Sejauh manakah kefahaman pengurus terhadap krisis, pengurusan krisis,
krisis komunikasi dan audit krisis.
c. Mengenal pasti apakah krisis yang berpotensi akan berlaku dan apakah
kaedah yang digunakan?
d.
Siapakah ‘stakeholders’ yang
terlibat?
e.
Melihat Pelan Pengurusan Krisis?.
Objektif kajian
Kajian ini bertujuan untuk melihat
lima aspek penting dalam krisis komunikasi iaitu:
a.
Untuk mengenal pasti sejauh manakah persepsi pengurus kepada krisis
organisasi?.
b. Untuk melihat sejauh manakah kefahaman pengurus terhadap krisis,
pengurusan krisis, krisis komunikasi dan audit krisis.
c.
Untuk mengenal pasti jenis krisis yang berpotensi akan berlaku dan kaedah
yang digunakan?
d.
Untuk mengenal pasti ‘stakeholrders
‘yang berpotensi?
e.
Untuk melihat Pelan Pengurusan Krisis?.
Kepentingan Kajian
Hasil kajian
ini amat berguna kepada pelajar bagi meneliti apakah kelebihan dan kelemahan
tindakan yang telah berlaku semasa krisis. Di samping itu juga dapat mengetahui
setakat manakah kefahaman pihak pengurusan PDRM berkaitan krisis organisasi. Selepas
krisis berlaku, tidak ada kajian ilmiah yang dilakukan. Pasukan Polis Diraja
Malaysia hanya melakukan post-mortem biasa kepada tindakan mereka. Manakala suruhanjaya siasatan yang ditubuhkan
hanya meneliti prosedur pemeriksaan badan sidituduh dan tahanan (Laporan
Suruhanjaya Siasatan, 2006).
Batasan kajian
Kajian ini
memiliki batasan yang tersendiri seperti masa yang pendek, penglibatan
fail-fail berdarjah yang tidak boleh dibaca oleh orang awam, dan kesibukan
pegawai-pegawai yang terlibat. Memandangkan fokus kajian ialah kepada individu
yang bertaraf pengurus, maka responden mesti berpangkat Ketua Inspektor ke atas
sahaja. Maka jumlah responden agak terbatas kerana kesukaran mendapat pegawai
berpangkat sedemikian.
2. METODOLOGI KAJIAN
Metodologi
Bahagian ini mengandungi beberapa perkara yang
menjelaskan kaedah kajian yang telah digunakan oleh pelajar dalam melakukan
kajian ini. Perkara-perkara tersebut adalah 1)
reka bentuk kajian, 2) lokasi kajian, 3)
pensampelan dan responden kajian, 4)
instrumen kajian, 6) prosedur pengumpulan data dan 8) penganalisisan data.
Reka bentuk kajian
Bagi menjawab keperluan tugasan yang telah ditetapkan (rujuk objektif
kajian), kajian ini akan dilakukan melalui dua kaedah iaitu kajian berbentuk
tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik dan temu duga. Tinjauan
menggunakan borang soal selidik akan menjawab objektif kajian a, b dan e.
Manakala tinjauan melalui temu duga akan menjawab objektif kajian c dan d.
Soalan soal selidik dibentuk khusus bagi menjawab objektif kajian a, b, dan
e. Kaedah ini juga bersesuaian kerana dapat merangsang responden kajian dalam
memberi maklumat yang tepat kerana responden diberikan masa untuk berfikir
secara rasional untuk menjawabnya tanpa perlu tergesa-gesa. Manakala jawapan
kepada objektif kajian c dan d dirasakan agak sukar diperoleh melalui borang
soal selidik, maka temu duga dilakukan. Di samping itu, temu duga juga boleh
dijadikan sebagai tindakan mengesahkan data soal selidik.
Lokasi Kajian
Kajian ini telah dijalankan di Pejabat Perhubungan Awam (Tingkat 14)
dan Pejabat Pentadbiran (Tingkat 30), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman. Memandangkan
fokus kajian ialah krisis komunikasi, maka Pejabat Perhubungan Awam dan Pejabat
Pentadbiran adalah amat sesuai kerana purata pegawai-pegawai di sini terlibat
dengan setiap krisis yang berlaku khususnya kes yang dipilih.
Responden-responden yang terlibat telah dipilih dari kalangan pegawai-pegawai polis
berpangkat Ketua Inspektor (D41 ke atas).
Pensampelan
dan Responden Kajian
Responden
bagi kajian ini dipilih tanpa mematuhi cara pensampelan kerana responden yang
ada adalah amat terhad. Lagipun ia tertakluk kepada masa mereka yang sentiasa
sibuk. Mereka yang menjadi responden kepada kajian ini adalah mereka yang
terlibat secara langsung dengan penjagaan imej dan reputasi Pasukan Polis
Diraja Malaysia. Jumlah keseluruhan responden kajian ini adalah seramai 22
orang menjawab soalan soal selidik dan 4 orang di temu duga.
Instrumen Kajian
Untuk mendapatkan maklumat daripada responden, penyelidik telah menggunakan
borang soal selidik. Borang soal selidik ini merupakan instrumen baru yang
dibina berdasarkan keperluan beberapa aspek yang telah ditetapkan oleh
pensyarah. Soal selidik penting bagi kajian ini kerana kualiti atau mutu soal
selidik akan menentukan nilai penyelidikan pada keseluruhannya. Setiap seorang
responden telah diberikan satu set borang soal selidik bagi mengetahui
kefahaman pengurus berkaitan pengurusan krisis dan krisis komunikasi yang
berlaku semasa krisis ketuk ketampi tahanan. Borang soal selidik ini
mengandungi empat bahagian iaitu bahagian A, B, C dan bahagian D. Lihat Lampiran 2.
Dalam bahagian A, responden ditanya
mengenai ciri demografi mereka seperti kategori kerjaya, umur, bangsa,
pendidikan, tempoh perkhidmatan, dan penglibatan dalam tim pengurusan krisis.
Soalan-soalan di dalam bahagian ini adalah kombinasi soalan tertutup dan soalan
terbuka. Di bahagian B pula, responden ditanya berkenaan pemahaman mereka
terhadap krisis organisasi. Selain itu juga, mereka ditanya tentang tanggungjawab
terhadap krisis. Bahagian C pula adalah
tumpuan krisis komunikasi yang berlaku semasa krisis ketuk ketampi. Manakala
Bahagian D, responden ditanya berkaitan tim dan pelan pengurusan krisis. Semua
soalan menggunakan skala Likert. Terdapat juga soalan-soalan yang berbentuk
positif dan juga negatif bagi setiap pemboleh ubah yang dikemukakan. Berikut
adalah senarai soalan-soalan yang berbentuk positif dan juga negatif yang
terdapat di dalam borang soal selidik.
Item
|
Nombor soalan |
|
Positif
|
Negatif
|
|
Demografi
|
1,2,3,4,5,6
|
|
Pemahaman pengurusan krisis
|
7, 8, 9,10, 11
|
12
|
Pemahaman Krisis komunikasi
|
13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
22
|
Persepsi kepada krisis organisasi
(ketuk ketampi)
|
23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
|
31
|
Jadual 1 : Senarai soalan positif dan
negatif.
Manakala dalam sesi temu duga,
sejumlah empat soalan telah ditanya iaitu:
1. Apakah jenis-jenis krisis
yang berpotensi boleh berlaku dalam PDRM?.
2.
Apakah kaedah atau mekanisme yang digunakan oleh PDRM bagi mengesan
petanda akan berlakunya krisis.
3.
Setakat manakah keberkesanan kaedah-kaedah tersebut.
4.
Dalam krisis ketuk ketampi, siapakah ‘stakeholders’ yang terlibat?.
Prosedur pengumpulan kajian
Di tahap ini,
satu pertemuan dengan Cawangan Perhubungan Awam dan Pejabat Pentadbiran telah
dilaksanakan pada 11 Mac 2008. Semua responden (pegawai berpangkat Ketua
Inspektor ke atas) telah diberikan satu set borang soal selidik. Memandangkan
pihak Cawangan Perhubungan Awam agak sibuk mengurus sambutan Hari Polis ke 201,
maka semua responden diberikan borang soal selidik secara ‘insitu’ menggunakan
teknik ‘serah dan kutip’. Responden telah diberi masa selama satu minggu untuk
menjawab kesemua soalan. Sungguhpun demikian, sebahagian dari borang soal
selidik diperoleh pada hari yang sama. Manakala bakinya dikutip tiga hari
kemudian.
Manakala sesi temu duga telah dirakam
tetapi ia tidak di adakan pada hari yang sama kerana Pengarah Bahagian
Perhubungan Awam dan beberapa lagi pegawai yang dikehendaki sedang bertugas
luar kawasan di Terengganu. Sesi temu duga ini diadakan di pelbagai tempat
berdasarkan keluangan responden.
Prosedur penganalisisan data
Data dianalisis setelah semua usaha pengumpulan data selesai dilakukan.
Data-data yang diterima kemudiannya dipastikan dan ditukarkan kepada kod-kod yang
difahami oleh penyelidik. Kod-kod itu pula dimasukkan ke dalam komputer untuk
dianalisis. Tujuan data dianalisis adalah untuk mendapatkan jawapan bagi
persoalan kajian.
Untuk menganalisis data-data yang
diperolehi, program Statistical Package for the Sosial Science for Windows
(SPSS) dalam komputer digunakan. Data dalam bentuk kod dipindahkan dari borang
soal selidik ke program berkenaan. Data kemudiannya dianalisis dengan
menggunakan analisis statistik deskriptif. Statistik deskriptif ini dapat
mengemukakan penyebaran statistik yang melibatkan kekerapan, sisihan piawai dan
peratusan bagi setiap objektif kajian. Memandangkan laporan kajian ini dihadkan
tidak melebihi 30 muka surat, maka analisis data hanya akan fokus kepada
taburan kekerapan dan jumlah peratus sahaja.
Manakala data yang diperoleh dari
sesi temu duga telah dibuat perbandingan antara sat sama lain bagi melihat pola
jawapan setiap responden. Selepas itu ia dianalisis berdasarkan kefahaman
ahli-ahli kumpulan.
3. HASIL KAJIAN DAN
PERBINCANGAN
Bahagian ini akan membentangkan hasil kajian
dan perbincangan berdasarkan objektif
kajian. Perkara-perkara yang dikemukakan ialah (1) ciri-ciri demografi
responden, (2) pemahaman terhadap krisis organisasi (3) krisis komunikasi dan
(4) tim dan pelan pengurusan krisis. Keseluruhan keputusan analisis data
seperti di Lampiran 3.
Ciri-ciri Demografi Responden
Bahagian ini menerangkan mengenai latar
belakang responden di Tingkat 30, Ibu Pejabat bukit Aman yang telah bekerjasama
dalam memberikan maklumat bagi kajian yang dijalankan ini. Jadual 2 menunjukkan
bahawa 52 orang yang terlibat dengan kajian ini. Seramai 42.3 peratus adalah
responden pegawai dan 57.7 peratus yang terdiri daripada bukan pegawai. Ini
menunjukkan bahawa lebih ramai anggota bukan pegawai yang ada di bahagian
perhubungan Awam dan pentadbiran Bukit Aman. Fenomena ini adalah lumrah di
mana-mana organisasi yang mana jumlah pekerja lebih banyak dari pegawai.
Jumlah
responden berumur 31 hingga 40 tahun dan 40 tahun ke atas adalah seimbang iaitu
36.5 peratus. Selanjutnya pula diikuti dengan jumlah mengikut bangsa. Responden
lebih banyak bangsa melayu iaitu sejumlah 53.8 peratus. Majoriti responden
berpendidikan SPM/STPM/Sijil iaitu sebanyak 42.3 peratus. Daripada Jadual 2
juga, didapati bahawa sebanyak 34.6 peratus daripada responden telah berkhidmat
antara 11 ke 15 tahun. Hanya sejumlah 26.9 peratus responden sahaja yang
menganggotai tim pengurusan krisis.
Ciri-ciri
Demografi
|
Kekerapan
|
Peratusan (%)
|
Kategori
Kerjaya
|
||
Pegawai
|
22
|
42.3
|
Bukan Pegawai
|
30
|
57.7
|
Umur
|
||
Bawah 20 tahun
|
||
21-30 tahun
|
14
|
26.9
|
31-40 tahun
|
19
|
36.5
|
40 tahun ke atas
|
19
|
36.5
|
Bangsa
|
||
Melayu
|
28
|
53.8
|
Cina
|
10
|
19.2
|
India
|
8
|
15.4
|
Lain
|
6
|
11.5
|
Pendidikan
|
||
SPM/STPM/Sijil
|
22
|
42.3
|
Diploma
|
12
|
23.1
|
Ijazah
|
14
|
26.9
|
Sarjana
|
4
|
7.7
|
Lain
|
||
Tempoh
Berkhidmat
|
||
Bawah 5 tahun
|
7
|
13.5
|
5
hingga 10 tahun
|
12
|
23.1
|
11
hingga 15 tahun
|
18
|
34.6
|
16
hingga 20 tahun
|
12
|
23.1
|
21
tahun ke atas
|
3
|
5.8
|
Anggota
Tim CMP
|
||
Ya
|
14
|
26.9
|
Tidak
|
38
|
73.1
|
Jadual 2: Taburan Kekerapan dan Peratusan Bagi
Demografi Responden
Pemahaman
Terhadap Krisis Organisasi
Tempoh perkhidmatan yang lama iaitu antara 11 hingga 15 tahun tidak
menjamin staf mempunyai kefahaman terhadap krisis organisasi. Kefahaman
terhadap krisis organisasi bagi staf di Pejabat Perhubungan Awam dan
Pentadbiran adalah sangat penting kerana sebahagiannya menganggotai tim
pengurusan krisis. Ini akan menentukan corak penyelesaian krisis seperti krisis
ketuk ketampi tahanan. Oleh itu, kajian pada tahap ini adalah untuk mengenal
pasti kefahaman para pegawai dan anggota polis yang bekerja di bahagian
perhubungan Awam dan pentadbiran terhadap krisis organisasi terutamanya dari
aspek pengurusan dan krisis komunikasi.
Jadual 3 menunjukkan bahawa secara purata, responden yang bersetuju
bahawa krisis organisasi sesuatu yang tidak boleh dielakkan ialah 36.5 peratus
dan 36.5 peratus juga bagi sangat setuju. Sungguhpun begitu 25 peratus
responden tidak setuju. Manakala sejumlah 92.3 peratus setuju bahawa krisis
akan mematangkan organisasi. Kefahaman tentang kepentingan ilmu atau
pengetahuan berkaitan pengurusan krisis menunjukkan semua responden setuju dan
sangat setuju. Semua responden percaya bahawa jika krisis tidak di kendali
dengan baik, ia akan memberi kesan negatif kepada organisasi. Sejumlah 48.1
peratus setuju ......
To continue reading this article, please follows the instruction below.
Purchasing Format
1. All
prices are in Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling.
Please choose your purchasing method.
Purchasing Method
|
Format
|
Costing
|
A
|
Softcopy
(send to
your email)
|
= RM 150.00
|
B
|
Hardcopy
with soft cover
(send to
your address)
|
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]
|
C
|
Hardcopy
with hardcover
(send to
your address)
|
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]
|
2. Please
pay to Account Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).
3. After completed the payment, please
describe your order by written down the;
- Title of the article:
- Purchasing Method (A or B or C):
- E-mail or address:
- Date of payment:
- Payment reference number:
and email to email:
radzi_hamid@yahoo.com
Note:
a. Copyright
in each Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right
reserved.
b.
Please note that because I custom print copies when
receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the
unlikely event of a production defect.
c.
The order will sent to the address or email after received
the payment.
Comments