HUBUNGAN MAJIKAN DAN PEKERJA DALAM ERA GLOBALISASI DI MALAYSIA
HUBUNGAN MAJIKAN DAN PEKERJA DI MALAYSIA
DALAM ERA GLOBALISASI:
ISU, CABARAN DAN PENYELESAIAN
Pengenalan
Wawasan
2020 merupakan titik mula ke arah membawa Malaysia ke taraf negara maju
menjelang tahun 2020. Sektor perkilangan dijadikan sebagi teras dan paksi
kepada pertumbuhan ekonomi negara bagi
menggantikan industri berdasarkan sumber semata-mata. Program perindustrian
menetapkan usaha-usaha peralihan pengeluaran bahan mentah kepada industri
pembuatan memerlukan penubuhan banyak syarikat industri. Keputusan peralihan
ini amat mudah tetapi tindakan susulan untuk menjayakan peralihan ini adalah
cabaran yang amat besar yang perlu dihadapi oleh pihak yang terlibat khususnya
majikan dan pekerja. Dua persoalan besar iaitu berapa banyak kesanggupan
majikan untuk menyediakan keperluan dan sanggupkah pekerja menerima perubahan
cara kerja dan cara hidup.
Di
samping itu pertumbuhan industri bentuk baru dan kepesatan ekonomi mencipta
persekitaran yang serba baru. Majikan hari ini memerlukan kumpulan pekerja yang
profesional, lebih pakar, peralatan canggih dan strategi perniagaan yang lebih
hebat untuk membina keupayaan syarikat. Walau bagaimanapun pengurusan sumber
manusia dan budaya organisasi amat sukar untuk diubah menepati pembaharuan yang telah dibuat.
Justeru hubungan majikan dan pekerja akan terjejas dan perlu mengalami
perubahan bagi disesuaikan dengan keperluan baru. Situasi ini menjadi lebih
komplikasi apabila perniagaan tanpa sempadan atau batasan geografi tidak lagi
menjadi halangan. Bagi membincangkan isu hubungan pekerja dan majikan, kertas
kerja ini akan membincangkan 5 subjek penting iaitu teori dan konsep hubungan berkaitan,
analisis amalan semasa dalam sektor awam (Kementerian Pertahanan), isu dan
cabaran era globalisasi, dan cadangan penyelesaian; berdasarkan perbandingan
model hubungan sedia ada dan perbincangan dari perspektif Malaysia.
Definisi
1.
Majikan.
Majikan boleh dimaksudkan sebagai pihak yang memiliki organisasi dan
bertanggungjawab kepada modal dan segala pembayaran upah atau ganjaran kepada
pekerja. Biasanya majikan adalah pemilik syarikat atau organisasi. Dalam
organisasi perkhidmatan awam, majikan ialah pihak atau pegawai atasan yang
bertanggungjawab. Definisi oleh “The Free Dictionary’ lebih rinci.
“An
employer is a person or institution that hires employees or workers.
Employers offer wages
or a salary
to the workers in exchange for the worker's labor power,
depending upon whether the employee is paid by the hour or a set rate per pay
period. A salaried employee is typically not paid more for more hours worked
than the minimum, whereas wages are paid for all hours worked, including overtime.
Employers include everything from individuals hiring a babysitter
to governments
and businesses
which may hire many thousands of employees. In most western societies governments are the largest single
employers, but most of the work force is employed in small and medium
businesses in the private sector. Note that although employees
may contribute to the evolution of an enterprise, the employer maintains
autonomous control over the productive base of land and capital, and is the entity named in contracts.
The employer typically also maintains ownership of intellectual property created by an employee
within the scope of employment and as a function thereof. These are known as
"works for hire"” (http://legal dictionary. The freedictionary. com/ employee).
2.
Pekerja.
Pekerja boleh ditakrifkan sebagai individu atau kumpulan individu yang bekerja
untuk mendapatkan upah. Mereka menerima gaji atas asar perjanjian sebagai
pekerja kepada sesebuah syarikat atau organisasi. Contohnya pekerja atau
kakitangan kerajaan merujuk kepada individu yang menerima bayaran gaji dari kerajaan.
Menurut investorwords, pekerja boleh definisikan sebagai:
“Employee is any
person hired by an employer to do a specific "job". In most
modern economies the term employee refers to a specific defined relationship
between an individual and a corporation, which differs from those of customer,
or client.
Most individuals attain the status of employee after a thorough process of
interviews with several departments within a company. If the individual is
determined to be a satisfactory fit for the position, he is given an official
offer of employment within that company for a defined starting salary and
position. This individual then has all the rights and privileges of an
employee, which may include medical benefits and vacation days. The
relationship between a corporation and its employees is usually handled through
the human resources department, which handles the
incorporation of new hires,
and the disbursement of any benefits which the employee may be entitled, or any
grievances that employee may have. An offer of employment, however, does not
guarantee employment for any length of time and each party may terminate the
relationship at any time. This is referred to as at will
employment. While the terms accountant, lawyer
and photographer
might refer to professions, they are not employee titles,
which may include Controller, Vice President of Legal Affairs, and Head of
Media Development. (http://www.investorwords.com/1696/employee.html).
3.
Hubungan.
Boleh didefinisikan sebagai mengenal pasti, menjalinkan, mengekalkan dan
mempertingkatkan dan bila perlu membatalkan hubungan dengan individu atau pihak
lain, dengan itu matlamat semua pihak dapat dicapai. Ini dilakukan melalui
sifat saling memerlukan dan menepati ikatan janji. Pada tahap operasional,
hubungan boleh didefinisikan dengan lebih mudah iaitu melalui beberapa siri
interaksi berteraskan jalinan kemesraan (Storbacka, 1994). Manakala Hadyn
(2002) pula berpendapat tidak semua hubungan boleh atau perlu dijalankan di
paras yang sama dan durasi yang sama. Ianya tertakluk kepada pergantungan
kedua-dua belah pihak yang ingin menjalinkan hubungan. Duck (1991) pula
meletakan hubungan dijalin berdasarkan 8 ciri iaitu (1) Melayani, (2) Saling
percaya, (3) Saling hormat, (4) Komunikasi yang baik, (5) Keutamaan minat, (6)
Bantuan, (7) Bantuan bagi objektif jangka panjang dan (8) Kesan. Berdasarkan
tiga definisi di atas, dapatlah di katakan bahawa hubungan ialah setiap
tindakan kita yang melibatkan individu atau organisasi lain dan ia memerlukan
interaksi dan menepati ciri-ciri tertentu berdasarkan tujuan masing-masing atau
yang disepakati. Maka hubungan pekerja dengan majikan boleh didefinisikan
sebagai sebarang atau setiap interaksi yang berlaku antara majikan dengan
pekerja tanpa mengira situasi dan halangan dan memiliki tujuan bersama atau
tidak sehala. Hubungan ini pula terjalin atas alasan ciri-ciri yang dinyatakan
di atas.
Teori/Konsep Berkaitan
Bagi melihat teori atau konsep
hubungan yang terbentuk, kertas kerja ini akan melihat 4 konsep hubungan yang
telah dikaji oleh sarjana terdahulu. 4 konsep hubungan yang dimaksudkan ialah
(1) Konsep hubungan dua hala, (2) Teori pengaruh budaya organisasi kepada corak
hubungan, (3) Konsep hubungan dari perspektif Islam dan (4) Organisasi berbeza
dimensi hubungan berbeza.
1. Konsep
hubungan dua hala. Hubungan majikan dengan pekerja bersifat komunikasi dua
hala. Kedua-dua belah pihak mesti bersedia dan sentiasa mahu berkomunikasi.
Bermakna masing-masing mempunyai peranan
penting ke arah menentukan hubungan terjalin dengan baik dan mencapai matlamat
syarikat (Dubrin, 1983). Dubrin berpendapat bahawa peranan majikan lebih banyak
dari pekerja kerana sifat atau situasi pekerjaan memerlukan majikan sebagai pen
cetus. Dalam hal ini beliau menggariskan 12 fungsi pekerja dan 10 fungsi
majikan, dalam menentukan hubungan terjalin seperti yang dikehendaki. Lihat
Rajah 1. Walaupun fungsi pekerja lebih banyak dari majikan tetapi beliau
mencadangkan elemen tambahan yang di katakan sebagai taktik membina hubungan
dengan majikan. Taktik ini perlu dipraktikkan oleh pekerja. Taktik yang dimaksudkan
ialah (1) Mempamerkan prestasi kerja yang baik, (2) Tentukan majikan mengetahui
kejayaan pekerja, (3) Berlaku jujur dan berdikari, (4) Setia, (5) Menghargai
bakat/kekuatan majikan, dan (6) Tunjuk minat pada syarikat. Dubrin juga
berpendapat bahawa asas strategi perhubungan perlu dibina terlebih dahulu
sebelum pekerja mengaplikasikan fungsi dan taktik di atas. Semua pekerja hendaklah sentiasa berusaha “developing a
favorable relationship with your employer is the most basic strategy of getting
ahead in your career. Your employer influences your future because he or she is
often asked by other prospective superiors to present an opinion about your
capabilities” .
Rajah 1: Fungsi Majikan/Pekerja Dalam
Menjalinkan Hubungan.
2. Teori
pengaruh budaya organisasi kepada corak hubungan. Hadyn (2002), menjelaskan bahawa budaya
organisasi bertindak sebagai pengawal automatik kepada majikan melalui satu penapis yang memihak
kepada persepsi majikan, pemikiran dan perasaan terhadap pekerja. Kekuatan
budaya organisasi ini akan mempengaruhi majikan dalam apa jua tindakannya
termasuk pemikirannya sendiri. Maka sedikit sebanyak corak hubungan pekerja dan
majikan akan terbentuk berdasarkan budaya organisasi yang diamalkan semasa itu.
Teori Hadyn ini dapat di lihat dengan jelas dalam organisasi yang mementingkan
disiplin seperti tentera dan polis. Kedua-dua pasukan ini diwujudkan sejak
negara belum merdeka. Justeru organisasi ini memiliki tradisi dan amalan yang
telah menjadi satu budaya yang amat kuat. Maka bentuk hubungan majikan dengan
pekerja turut dipengaruhi oleh budaya organisasi. Kajian oleh Rees (1998), menyokong teori ini.
Beliau melihat budaya keseluruhan organisasi memberi kesan yang besar terhadap
cara majikan berhubung dengan pekerja. Jika budaya autokratik yang
dipraktikkan, maka bentuk hubungan dengan pekerja juga akan menjurus ke arah
yang sama. Manakala Hofstede (1994), pula berpendapat ....
3. Konsep
hubungan dari perspektif Islam. Islam menetapkan konsep hubungan antara
ketua dengan pengikut perlu dijalankan berdasarkan dua perkara iaitu adil dan
ihsan. Keperluan ini terkandung di dalam Firma Allah S.W.T. Surah Al-Nisaa,
ayat 58 yang bermaksud “Dan jika kamu berhukum, hendaklah kamu berhukum
dengan adil”. Maka konsep hubungan yang terjalin antara majikan dengan
pekerja juga perlu menepati dua elemen ini. Dua elemen ini perlu dijadikan
panduan oleh majikan di dalam berhubung dengan pekerja mereka. Ikatan hubungan
antara pekerja dengan majikan di lihat oleh Islam sebagai satu akad atau
perjanjian yang dimeterai secara sah. Konsep akad .....
4. Organisasi
berbeza dimensi hubungan berbeza. Lan Ni (2007) mendapati corak hubungan
tidak sama bentuk dan keperluan pada organisasi yang berbeza. Setiap organisasi
memerlukan dimensi hubungan yang bersesuaian dengan persekitaran. Lan Ni
melihat dari aspek mengapa, bagaimana hubungan di bina dan apakah kesannya pada
kedua-dua belah pihak. Penjelasan dengan lebih rinci bersabit pendapat Lan Ni,
sila lihat Lampiran 1. Lan Ni membahagikan organisasi kepada dua iaitu ‘Multi
Level’ dan ‘Multi Dimensioanal’. Pembentukan hubungan akan
menghasilkan sikap ...
Analisis tentang amalan semasa dalam sektor
awam
Dalam membincangkan aspek ini, hubungan
pekerja dengan majikan di Kementerian Pertahanan akan dijadikan sebagi asas
perbincangan. Kakitangan kerajaan di Kementerian pertahanan dibahagikan kepada
dua kategori iaitu anggota tentera dan awam (bukan tentera). Pihak majikan bagi
anggota tentera merujuk kepada pegawai atasan di pejabat masing-masing.
Manakala majikan bagi kakitangan awam ialah Menteri Pertahanan atau KSU.
Keadaan ini berlaku kerana sistem pemerintahan atau corak pengagihan tugas
berbeza. Bagi anggota tentera, mereka mengikut saluran perintah yang
sememangnya telah ditetapkan. Bentuk hubungan dan permasalahan, sila lihat Lampiran
2.
Bentuk Hubungan. Perbezaan ketara
ialah bentuk hubungan yang terbentuk antara anggota tentera dengan
majikan nya bukan di asas oleh faktor gaji dan upah. Bentuk hubungan yang
berlaku selari dengan hasil kajian oleh Lan Ni (2007). Sebagai pekerja
kerajaan, gaji dan upah dibayar oleh kerajaan bukannya majikan setempat atau ‘immidiate
superior’. Hubungan yang terbentuk berasaskan tugas atau ‘job orientation’.
Ini bermakna elemen tugas menjadi orang tengah utama dalam hubungan anggota
tentera dengan majikannya. Memandangkan anggota-anggota tentera yang berkhidmat
di Kementerian Pertahanan dipilih khas melalui beberapa tapisan atau atas dasar
‘kenal kebolehan’, maka hubungan terjalin dengan baik. Manakala unsur sikap
menjadi faktor utama....
Kekuatan Hubungan. Usaha-usaha pemerintah tertinggi tentera untuk
sentiasa menyediakan anggota tentera yang mampu bersaing menjadi pemangkinan
yang kuat. Pejabat-pejabat anggota tentera sentiasa dibekalkan dengan peralatan
teknologi terkini melalui konsep pembaharuan lima tahun sekali. Manakala
anggota tentera pula sentiasa dihantar berkursus untuk menambah pengetahuan
semasa ataupun berkaitan peralatan baru yang akan digunakan. Sistem pembangunan karier yang sistematik, tekal dan difahami
oleh semua lapisan anggota tentera, menyebabkannya ia nya mudah dikendalikan.
Kebajikan dan pembangunan karier setiap anggota tentera di jaga dan dijamin.
Bahkan anggota tentera yang berkhidmat di Kementerian Pertahanan sentiasa
diberi keutamaan paling atas dalam apa-apa peluang yang di tawarkan. Ini
bermakna .....
Kelemahan dalam hubungan. Sungguhpun hubungan yang dijalin tidak
menimbulkan sebarang masalah besar tetapi ia juga mempunyai beberapa kelemahan
kecil. Kelemahan-kelemahan ini wujud akibat dari pengaruh persekitaran, sikap
yang tidak telus, Kesan SSB/SSM, tidak mematuhi prosedur semasa dan arahan yang
terpaksa di patuhi. Penjelasannya
seperti berikut:
1. Pengaruh
persekitaran. Kementerian Pertahanan memiliki dua organisasi yang amat jauh
berbeza dalam banyak aspek iaitu organisasi awam dan organisasi tentera. Maka
berlakulah percanggahan amalan dan budaya. Organisasi awam bekerja dalam
suasana yang lebih ‘relax’, tiada tekanan, tidak perlu kerja lebih masa,
boleh minum lama-lama di kantin, mempunyai masa untuk ambil anak di
tadika/sekolah dan mengambil cuti sakit sesuka hati. Manakala staf tentera
terpaksa mematuhi arahan kerja yang ketat, suasana kerja yang berlandaskan
orientasi misi, dan terpaksa bekerja mengikut masa majikannya. Sering kali staf
tentera bekerja hingga larut malam tetapi malangnya staf tentera tidak
mempunyai elaun kerja lebih masa. Manakala staf awam mendapat bayaran kerja
lebih masa. Budaya kerja staf awam sedikit sebanyak menimbulkan .....r
2. Sikap
Tidak Telus. Sungguhpun aliran kerjaya telah ditetapkan dan semua staf
tentera mengetahuinya tetapi kadang kala ada beberapa keputusan yang di lihat
tidak menepati aliran yang telah ditetapkan. Contohnya pencalonan untuk pergi
berkursus di luar negara. Staf-staf yang telah sedia dicalonkan dan sedang
menunggu tidak dipilih tetapi staf yang
dipilih jauh dari menepati syarat. Keputusan yang tidak ....
Isu dan Cabaran
1. Konsep
negara bangsa menjadi tidak efektif. Hubungan majikan dan pekerja atau
hubungan kedua-duanya dengan organisasi perlu di lihat dari perspektif yang berbeza
daripada dahulu. Dewasa ini, tindakan industri seperti mogok, cabar mencabar
antara majikan dan pekerja, rusuhan ganas pekerja tidak lagi rasional atau
praktikal. Bahkan ianya menjadi satu kesalahan kepada akta syarikat dan
undang-undang negara bangsa. Hubungan majikan dengan pekerja perlu di lihat
dari bentuk yang lebih global kerana cabaran menjadi lebih unik dan amat ketara
apabila wujudnya syarikat multinasional. Batasan geografi tidak lagi menjadi
sekatan atau halangan kepada kewujudan syarikat. Apabila batasan geografi atau
negara bangsa tidak lagi menjadi halangan, maka syarikat-syarikat bebas menubuhkan
dan menjalankan operasi di mana-mana negara yang didapati mempunyai prospek
keuntungan yang tinggi dan pasaran yang baik. Keadaan ini menghasilkan beberapa
kesan kepada hubungan pekerja dengan majikan antaranya ialah:
Cadangan Penyelesaian
1. Majikan
adalah teras perhubungan. Bagi menjamin hubungan yang berkesan, sebenarnya
pihak majikan lebih banyak memainkan peranan kerana majikan memiliki kuasa dan
upaya membuat keputusan. Manakala pekerja hanya menuruti apa yang telah
ditetapkan oleh syarikat. Oleh yang demikian, bagi menyelesaikan isu dan
cabaran yang telah dinyatakan, majikan perlu mengambil tindakan yang
sawajarnya. Antara tindakan yang boleh dilakukan ialah menyediakan pekerja
dengan pengetahuan dan kepakaran baru, menyediakan peralatan berteknologi baru,
menyediakan pelan perkembangan kerjaya yang standard dan dimaklumkan kepada
pekerja, menyediakan prosedur dan arahan yang munasabah dan banyak lagi.
Sebagai contohnya, bagi mengelakkan pekerja-pekerja rakyat Malaysia berhijrah
ke negara lain untuk mendapatkan pekerjaan dengan upah yang menarik, kerajaan
perlu berusaha untuk menarik pelabur. Contohnya, situasi ini berlaku dengan
besar sekitar tahun 1979 hingga 1886. Ramai anak-anak muda dan tenaga pakar negara berhijrah ke
Singapura kerana di sana menyediakan pelbagai ...
Purchasing Format
1. All
prices are in Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling.
Please choose your purchasing method.
Purchasing Method
|
Format
|
Costing
|
A
|
Softcopy
(send to
your email)
|
= RM 150.00
|
B
|
Hardcopy
with soft cover
(send to
your address)
|
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]
|
C
|
Hardcopy
with hardcover
(send to
your address)
|
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]
|
2. Please
pay to Account Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).
3. After completed the payment, please
describe your order by written down the;
- Title of the article:
- Purchasing Method (A or B or C):
- E-mail or address:
- Date of payment:
- Payment reference number:
and email to email:
radzi_hamid@yahoo.com
Note:
a. Copyright
in each Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right
reserved.
b.
Please note that because I custom print copies when
receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the
unlikely event of a production defect.
c.
The order will sent to the address or email after received
the payment.
Comments