PENGURUSAN KRISIS: PEMBUATAN KEPUTUSAN ORGANISASI SATU TINJAUAN KEPADA PENYELESAIAN ISU MAKANAN HARAM DI KAFE IKEA
PEMBUATAN KEPUTUSAN
ORGANISASI
SATU TINJAUAN KEPADA PENYELESAIAN
ISU MAKANAN HARAM DI KAFE IKEA (BANDAR DAMANSARA UTAMA)
Pengenalan
Ikea adalah sebuah
kedai yang menjual peralatan dalam dan luar rumah. Ia adalah syarikat berbentuk
francais dan bertaraf antarabangsa. Di asas oleh negara Sweden. Ikea membuka
cawangan yang pertama di Malaysia iaitu di Bandar Damansara Utama pada tahun
1996. Cawangan Ikea Damansara bukan sahaja menjual peralatan dalam dan luar
rumah, ia juga memiliki satu kawasan gerai makanan yang menjual makanan Sweden
dan tempatan. Semasa ia dibuka, Ikea tidak mendapat sambutan pembelian.
Pengunjung lebih tertarik kepada jenis dan kualiti makanan yang dijual. Oleh
kerana sambutan yang amat menggalakkan dan sukar diurus dengan licin, maka pada
tahun berikutnya Ikea memperkenalkan konsep pembelian kad makanan. Antara
makanan yang popular di sini ialah bebola daging, sosej pelbagai rasa, ikan
salmon bakar, pasta dan pelbagai jenis roti.
Sungguhpun
demikian, bermula pada Mac 2005, pengunjung IKEA merosot sebanyak 78% kerana
isu makanan tidak halal yang dijual di IKEA. Kemerosotan ini merupakan satu
krisis besar kepada Ikea. Dalam menghadapi krisis ini, Ikea telah membuat
beberapa keputusan penting yang perlu dikaji. Keputusan yang dibuat oleh pihak Ikea amat
berlainan dari organisasi-organisasi lain yang menghadapi jenis isu yang sama.
Antaranya ialah Roti High-5, Roti Gardenia, SK-2, Kopitiam, Starbuck dan
lain-lain. Campur tangan Parlimen, Perdana Menteri dan Mufti menyebabkan isu
ini lebih sensasi dan kronik. Pada mulanya Ikea cuba menyalah pihak lain iaitu
syarikat pembekal dan cuba menafikan dakwaan berkenaan. Dalam masa tidak sampai
24 jam, Ikea membuat lima keputusan drastik dan mengejutkan iaitu:
1. Menutup ‘Food Outlet’ sungguhpun dakwaan
belum dipastikan dan siasatan masih berjalan.
2. Mengaku bertanggungjawab atas dakwaan
tersebut tanpa mengambil kira sama ada benar atau tidak.
3. Melakukan proses samak
(ritual cleasing) kepada ‘food outlet’ dan peralatan yang digunakan.
4. Menukar syarikat pembekal dan bersedia di
dakwa di mahkamah kerana melanggar kontrak pembekal kerana syarikat pembekal
menafikan dakwaan berkenaan.
5. Membuka kembali ‘food outlet’ dalam masa
tidak sampai enam hari.
Lima keputusan
drastik Ikea boleh memberi impak besar kepada imej, reputasi dan apa sahaja
yang berkaitan dengan Ikea. Maka itu, perbincangan isu pembuatan keputusan Ikea
akan melihat beberapa elemen penting berdasarkan analisis media.
Kronologi
Isu Makanan Tidak Halal
Pada 8 Mac 2005,
sebuah akhbar tabloid melaporkan bahawa terdapat dua buah syarikat pengeluar
barang makanan telah mengedarkan barang makanan yang tidak halal kepada
masyarakat. Dua hari selepas itu, blog
KOMUNITI SHUKUR menyebar luas maklumat berkaitan sebuah pusat membeli belah yang
menyediakan makanan tidak halal iaitu bebola daging dan sosej babi yang dibeli
dari pengeluar yang dilaporkan oleh akhbar tabloid (lihat Lampiran 1). Isu ini menjadi lebih hangat apabila ia dimuatkan
dalam pelbagai blog seperti Malaysiakini.com, guna halal, pasti merdeka,
dan beribu-ribu mesej berbentuk email dihantar kepada pelbagai pihak/individu.
Memandangkan Malaysia adalah negara Islam, isu menyediakan makanan tidak halal,
lebih-lebih lagi daging babi kepada orang Islam menjadi amat sensitif. Maka wujud keresahan yang meninggi dalam
masyarakat. Bagi melegakan keresahan rakyat, Perdana Menteri telah membuat
kenyataan akhbar yang menjelaskan kedudukan tanda logo halal. Penjelasan
Perdana Menteri di katakan sebagai tidak relevan. Isu semakin panas dan
memuncak. Ekoran dari itu Mufti Negeri Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria
membuat penjelasan terperinci berkaitan kedudukan isu halal haram dalam agama
Islam. Penjelasan Mufti Negeri Perak didapati bertentangan dengan penjelasan
ambil mudah Perdana Menteri (lihat Lampiran
2). Maka, isu ini menjadi isu sensitif nasional. Majoriti masyarakat Islam
menagih permohonan maaf dari Ikea.
Pada 13 Mac 2005,
Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah melakukan serbuan di dua buah syarikat
pengeluar sosej, bebola daging dan burger di Selangor. Dua buah syarikat
tersebut ialah Muller Sausage Haus Sdn. Bhd. dan Pacific Refrigerating Sdn.
Bhd. Rentetan serbuan disiarkan oleh berita TV 3 pada malamnya. Pada keesokan
harinya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna telah
melakukan siasatan lanjut di Ikea Damansara. Hasil siasatan mendapati Ikea
Damansara telah menjual bebola daging, sosej dan burger yang dibuat oleh dua
syarikat berkenaan. Pihak kementerian telah menyita 60 karton sosej daging, 150
karton sosej ayam dan 65 burger ayam. Kesemua barang yang di sita dihantar ke
jabatan kimia untuk dianalisis pada 16 Mac 2005.
Ekoran dari
tindakan penyitaan, Pada 18 dan 19 Mac, Pihak Ikea mengeluarkan kenyataan
akhbar yang memaklumkan penutupan ‘outlet makanan Ikea’ dengan alasan bagi
mengesahkan sijil halal dan proses samak. Kenyataan ini disiarkan dua hari
berturut-turut oleh akhbar tempatan. Pihak Ikea langsung tidak mengendahkan
saranan masyarakat supaya melakukan permohonan maaf secara terbuka. Masyarakat
menilai tindakan Ikea sebagai sombong. Ikea dikecam hebat di dalam pelbagai
email dan blog (lihat Lampiran 3).
Jenis
Isu dan Keputusan
Oleh kerana kawasan
gerai makanan di miliki oleh Ikea, maka kesan isu ini terkena pada Ikea
sendiri. Jika di teliti dari aspek profit semasa isu berlaku, saya berpendapat Ikea menghadapi ISU
ORGANISASI yang berkaitan dengan PRODUK ataupun PERKHIDMATAN. Maksudnya, dari
pandangan masyarakat, mereka tidak mengambil kira syarikat asal yang
mengeluarkan sosej, bebola daging dan burger. Pada mereka ianya produk tersebut
milik Ikea kerana Ikea yang menjual. Manakala pada pihak Ikea pula, ianya
bukanlah isu yang melibatkan produk kerana sosej, bebola daging dan burger
berkenaan bukanlah di keluarkan oleh Ikea. Ikea hanya menawarkan perkhidmatan
menjual sahaja. Maka bagi Ikea, ianya adalah isu yang melibatkan perkhidmatan.
Penglibatan
‘Stakeholders’
Dalam isu ini,
Ikea bukan sahaja melibatkan semua pekerjanya sama ada muslim atau tidak,
bahkan Ketua Pegawai Eksekutif Ikea Cawangan
Damansara turut terlibat secara terus dalam proses membuat beberapa keputusan
kritikal dalam mengurus isu ini. Pada hari pembukaan semula Ikea Damansara, ia
turut di hadiri oleh Pengerusi Ikea kawasan Asia Tenggara. Menurut Ronez, pakar dalam bidang analisis
keputusan, tindakan Ikea adalah tepat kerana “... if only lower-llevel staff are the communicators, people will feel that
the leader is not taking responsibility and does not care. So it is essential
for the CEO or chairman to come forward in making decision...’.
Tahap
Pembuatan Keputusan
Setelah 9 hari isu
sosej, Ikea menjadi topik hangat masyarakat, didapati pengunjung Ikea semakin
berkurang. Pada 15 Mac 2008, Pengurus komunikasi jualan Ikea mengeluarkan
kenyataan akhbar yang mengatakan Ikea amat mengambil berat terhadap keperluan
pengunjungnya yang beragama Islam dan Ikea membuat keputusan serta merta untuk menghentikan penjualan sosej
dan menyemak semula semua pembekal bahan makanan. Pembekal yang tidak mendapat sijil
halal akan ditamatkan kontrak.
Dua hari selepas
itu iaitu pada 18 Mac 2008, Ikea membuat keputusan yang lebih drastik bagi
mengurus isu ini. Ikea memutuskan menutup gerai makanannya sehingga pihak
berkuasa selesai menjalankan siasatan. Ikea berjanji akan mengambil tindakan yang
paling baik dan wajar.
Pada 22 Mac 2005, Ikea
membuat keputusan yang paling besar dalam menangani isu ini iaitu mengakui
kesilapan dan bersedia bertanggungjawab. Ketua Pegawai Eksekutif Ikea Damansara
mengadakan satu sidang akhbar. Dalam sidang akhbar ini, beliau telah
memaklumkan bahawa pihak JAIS masih melakukan siasatan terperinci terhadap
syarikat pembekal sosej tersebut. Sungguhpun siasatan belum selesai, beliau
memohon maaf bagi pihak Ikea. Beliau juga memaklumkan bahawa tidak kira sama
ada sosej tersebut halal atau haram, pihak Ikea memutuskan untuk bersama dengan
JAIS dan pekerja-pekerja Islam dan bukan Islam dari bahagian Jualan Makanan bagi
melakukan proses samak (ritual cleansing) kepada seluruh kawasan gerai makanan
dan semua peralatan yang terlibat. Proses samak ini di pantau oleh
pegawai-pegawai dari JAIS dan dipaparkan secara meluas oleh media.
Pada 26 Mac 2005, empat
hari selepas memutuskan untuk bertanggungjawab, Ikea Damansara membuat
keputusan untuk membuka semula ‘outlet’ makanannya. Dan mereka menjual sosej,
bebola daging dan burger yang disahkan halal. Sungguhpun demikian, catatan
pendapatan penjualan pada bulan pertama dan kedua, Ikea menanggung kerugian.
Hanya pada bulan ketiga, ‘turn over’ profit mencatat sedikit keuntungan. (Maklumat
terperinci berkaitan jumlah kerugian dan keuntungan dirahsiakan).
Rentetan keputusan
demi keputusan yang dibuat oleh Ikea di katakan amat berani dan terkeluar dari
kepompong pembuatan keputusan lainnya. Ronez mengatakan “By acting swiftly and decided to being open, Ikea was able to avoid
reputational damage, limiting its costs to the direct financial consequences of
managing the crisis. However, they should have better initial screening
procedures of suppliers and continuous monitoring of those suppliers to ensure
standards are maintained. Overall, the management did pretty much the right
things”.
Kepentingan
Komunikasi Kepada Keputusan
Menurut Joel
(2005), komunikasi ialah seni bekerja dengan media apabila terdapat acara atau isu
yang boleh menyebabkan kesan negatif, memudaratkan pengguna dan boleh memusnahkan
organisasi. Ia adalah cara paling kreatif untuk menukar isu negatif menjadi
positif. Setiap tindakan yang melibatkan keputusan teratas untuk menyelesaikan
isu yang kritikal, komunikasi adalah ‘tool’ yang paling penting. Maka, pihak
yang terlibat dalam membuat keputusan harus bertindak mendekati semua saluran
media; bukannya bertindak lari atau menjauhkan saluran media seperti membuat
sekatan terhadap media dari memasuki premis yang terlibat. Inilah yang
membezakan keputusan Ikea dengan keputusan syarikat-syarikat lain.
Dalam isu ini
didapati Ikea menggunakan saluran komunikasi sepenuhnya selama lapan hari iaitu
mulai 8 hingga 15 Mac 2005. Bahkan Ikea menjemput media ke setiap premis mereka
dan bersedia menjawab apa sahaja soalan yang dilontar oleh media. Antara
beberapa tindakan yang menunjukkan perkaitan keputusan Ikea dengan komunikasi
ialah seperti berikut:
a.
Mengeluarkan kenyataan akhbar.
b.
Sentiasa bekerjasama dengan media.
c.
Mengadakan sidang akhbar.
d.
Menyebarkan beribu email dan surat elektronik (sms) permohonan maaf.
Perkaitan
Keputusan dengan Kesan Imej dan Reputasi Ikea
Di dalam sebuah
negara Islam yang rata-rata rakyat beragama Islam di Malaysia amat mudah
mempercayai desas-desus yang berkaitan soal halal haram, maka dakwaan menjual
makanan tidak halal kepada pengunjung beragama Islam adalah satu dakwaan yang
amat berat. Lebih-lebih lagi dilakukan oleh sebuah syarikat asing iaitu Sweden.
Ikea mungkin telah mengambil masa berabad lamanya untuk membina jenama dan
reputasinya. Tetapi dengan hanya beberapa jam atau hari sahaja jenama dan
reputasi yang telah sekian lama di bina menjadi rosak dan ditolak oleh
masyarakat apabila isu ini dihebahkan oleh media dan tersebar luas dengan tokok
tambah oleh internet.
Jumlah pengunjung
yang jatuh sebanyak 43% dalam masa lima hari dan meningkat kepada 78% selepas
seminggu; menyebabkan Ikea terpaksa mengambil tindakan drastik iaitu
menutupnya. Sungguhpun Ikea telah membuat lima keputusan besar dan bersedia
dipersalahkan tetapi imej dan reputasi mereka tetap terjejas, jika diukur
berdasarkan jumlah pengunjung. Ini bermakna keputusan bertanggungjawab tidak
menjamin kesan kepada imej dan reputasi organisasi. Secara amnya boleh di
katakan kemerosotan pengunjung disebabkan oleh imej dan reputasi Ikea telah
rosak atau jatuh. Persoalannya adakah semua masyarakat di Malaysia mengambil
berat perkara imej dan reputasi? Pada pendapat saya, kemerosotan pengunjung
disebabkan oleh makanan tidak halal iaitu babi. Bagi orang Islam khususnya di
Malaysia, segala sesuatu dari babi amatlah sensitif. Mungkin sesetengahnya
tidak ambil tahu perkara imej dan reputasi Ikea. Bahkan mereka juga tidak
mempedulikan apa pun jenis keputusan yang dibuat oleh organisasi. Maksudnya,
masyarakat atau pengguna bertindak menghukum organisasi berkenaan tanpa
mengambil kira keputusan yang dibuat. Tetapi bagi pihak Ikea ianya berbeza.
Imej dan reputasi syarikat amat penting untuk dijaga. Maka imej dan reputasi
yang telah rosak perlu diperbaiki dengan segera. Ini kerana semasa isu,
masyarakat melihat dan mentafsirkan kehebatan organisasi dari cara dan kaedah
tindakan yang dilakukan.
Narimah (2007)
berpendapat bahawa sesebuah organisasi akan menghadapi tiga kesan selepas isu
yang mana kesan tersebut tertakluk kepada bentuk dan tahap keputusan dibuat
oleh organisasi. Pertama, organisasi
terpaksa menutup perniagaan, di dakwa di mahkamah, dan pegawai-pegawai tinggi
di dakwa dengan pelbagai tuduhan. Kedua,
Organisasi masih meneruskan perniagaan
dengan kejatuhan imej dan reputasi (mungkin sedikit) dan mungkin sedikit
kesan kejatuhan pada keuntungan atau pendapatan dari seperti sebelum isu. Ketiga, Organisasi terpaksa berhempas
pulas menangani isu, berjaya mendapat sokongan publik dan organisasi beroperasi
seperti biasa atau menjadi lebih berjaya
dari biasa. Dalam menghadapi tiga kesan ini, organisasi terpaksa membuat
beberapa keputusan yang kritikal. Bagi kes Isu Ikea, saya berpendapat Ikea
berada dalam kelompok yang kedua. Segala keputusan yang dibuat berkait dengan
usaha memperbaiki imej dan reputasi dan meneruskan kelangsungan perniagaan
syarikat atau ‘survival of the fitters’.
Cadangan:
Ke arah menentukan keputusan menjadi lebih berharga
Organisasi boleh
berjaya membuat keputusan atau mencapai kesepakatan dalam membuat keputusan
melalui pelbagai kaedah seperti mesyuarat perbincangan dan mewujudkan kumpulan
pemikir. Walau bagaimanapun, keputusan yang baik belum menentukan hasilnya juga
baik. Ini kerana hasil dari keputusan yang baik masih tertakluk kepada
bagaimana keputusan tersebut diimplimentasikan. Disinilah titik puncak terakhir
dalam proses membuat keputusan. Contohnya seorang Perdana Menteri boleh membuat
keputusan dengan cepat berkaitan sesuatu masalah tetapi jika pihak pelaksana
tidak bertindak; maka keputusan tersebut hanyalah retorik semata-mata. Bagi
menentukan keputusan yang dicapai memberi hasil yang baik, berikut dijelaskan
beberapa panduan pelaksanaannya..........
Purchasing Format
1. All prices are in
Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling. Please choose your purchasing
method.
Purchasing Method
|
Format
|
Costing
|
A
|
Softcopy
(send to your email)
|
= RM 150.00
|
B
|
Hardcopy with soft cover
(send to your address)
|
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]
|
C
|
Hardcopy with hardcover
(send to your address)
|
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]
|
2. Please pay to Account
Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).
3. After
completed the payment, please describe your order by written down the;
- Title of the article:
- Purchasing Method (A or B or C):
- E-mail or address:
- Date of payment:
- Payment reference number:
and email to email: radzi_hamid@yahoo.com
Note:
a. Copyright in each
Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right
reserved.
b.
Please note that because I custom print copies when
receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the
unlikely event of a production defect.
c.
The order will sent to the address or email after received
the payment.
Comments