CLASSICAL REALIST - THUCYDIDES, MACHIAVELLI, HOBBES


DENGAN MENGGUNAKAN IDEA DAN HUJAH PARA PEMIKIR REALIS KLASIK SEPERTI THUCYDIDES DAN MACHIAVELLI SERTA YANG LAIN-LAIN, JELASKAN DAN HURAIKAN BAGAIMANA SIKAP MANUSIA DALAM PROSES SOSIALISASI MASYARAKAT MENYUMBANG KEPADA KONFLIK DAN KEAMANAN.


PENGENALAN

Pemikiran realis telah mendominasi politik dunia sejak bermulanya keperluan perhubungan antarabangsa pada tahun 1919. Ini kerana realis di katakan mempunyai penjelasan yang jelas dan konsep yang kukuh berkaitan ‘negara’,  ‘kuasa’, dan ‘perang’. Ketiga-tiga elemen ini  menjadi isu utama pada ketika itu dalam sistem bernegara. Hakikatnya fahaman realis mempunyai sejarah yang lebih lama dari itu. Fahaman ini bermula dari Thucydides iaitu pelopor realis yang muncul ketika perang Peloponnisia antara Athen dan Sparta. Selain Thucydides, terdapat tiga orang lagi pelopor pemikiran realis klasik yang terkenal iaitu  Niccolo Machiavelli (1469 – 1527), Thomas Hobbes (1588 – 1679), dan Morgenthau (1948). Sungguhpun demikian, pemikir-pemikir realis seperti Thucydides, Machiavelli, Hobbes, Clausewitz, Carr, dan Morgenthau, masing-masing mempunyai pemahaman tersendiri yang sama tapi berbeza. Justeru pemikir politik antarabangsa telah membahagikan fahaman realis kepada tiga kategori iaitu Realis Klasik (sehingga abad ke 20), Moden Realis (1939 hingga 1979), dan Neo-Realis (ke atas).

Pada asasnya fahaman realis berkisar kepada empat perkara asas. Pertama, sistem antarabangsa adalah bersifat anarki dan unit-unit politik yang dibentuk dalam konsep negara bangsa adalah bebas memilih dan membuat keputusan berkaitan dengan negaranya. Kedua, ‘state’ atau negara adalah aktor utama dalam sistem antarabangsa dan memiliki elemen kuasa iaitu ketenteraan yang berdaya musnah dan boleh digunakan ke arah kelangsungan hidup atau survival negara ke arah menjadi negara hegemoni. Ketiga, Negara juga tidak mempedulikan niat atau hasrat atau kepentingan negara-negara lain. Akhir sekali, kelangsungan hidup dan mengekalkan kedaulatan negara adalah perkara pokok yang menjadi landasan politik sesebuah negara tanpa mempedulikan hak negara lain. Realis menghujahkan bahawa aktor terpenting iaitu manusia tidak upaya menggunakan akal dengan baik bagi menjamin keperluan moral. Fahaman ini bertentangan dengan fahaman liberallisme yang fokus kepada kebebasan dan hubungan baik aktor bukan negara bagi menjamin keamanan dan keseimbangan kuasa dan hak kedaulatan.

Bagi menjawab keperluan ini, perbincangan ini akan mengupas idea dan hujah tiga orang pemikir realis klasik iaitu Thucydides, Machiaveli, dan Hobbes. Seterusnya akan dikaitkan dengan sikap manusia dalam proses sosialisasi masyarakat yang menyumbang kepada konflik dan keamanan.

IDEA DAN HUJAH PEMIKIR REALIS KLASIK

THUCYDIDES (460 BC – 400 BC)

Thucydides adalah seorang sejarawan Greek. Beliau telah menulis sebuah buku yang berjudul ‘The History of the Peloponnesian War’ yang mengisahkan peperangan yang berlaku antara Athenian dan Sparta pada tahun 411 BC yang telah dilaluinya. Dalam buku ini, beliau menghuraikan hubungan antara negara yang berdasarkan kepada perilaku semula jadi manusia yang memungkinkan berlakunya krisis dan perang. Pada pendapat beliau, sebab utama yang mencetuskan perang ialah kuasa dan rasa tidak selamat. Bagi beliau, lumrahnya ada pihak atau negara yang lemah dan ada negara yang kuat. Maka pihak atau negara yang kuat akan berkuasa dan yang lemah akan dikuasai (might makes right). Idea ini dikaitkan dengan tingkah laku kaum Athen terhadap kuasa dalam Perang Pelopennesian. Dek kerana kuasa, kaum Athen  rasa tidak selamat dan ingin berkuasa supaya menjamin keselamatan. Maka Athen menakluki wilayah lain hingga berpendapat perang itu adalah sangat perlu dan tidak boleh dielakkan. Berlandaskan kepada idea dan hujah ini, adalah tidak dapat dinafikan bahawa ‘might makes right’ atau pun kuasa adalah faktor penentu. Dengan sifat semula jadi manusia yang digambarkan oleh Morghentau sebagai ‘animal’, maka kuasa sangatlah diperlukan seperti fahaman Thucydides. Morgenthau (1985) berpendapat “Man is a political animal by nature; he is a scientist by chance or choice; he is a moralist because he is a man.”  Ini kerana keadaan penghidupan sekeliling masyarakat pada hari ini sangat terarah kepada perlakuan manusia (man) dan manusia memerlukan kuasa dari pelbagai aspek.

Hubungan Manusia Dengan Manusia

Pada entiti kecil iaitu sebuah keluarga, ketua keluarga perlu memiliki kuasa ke atas ahli keluarganya supaya ia berupaya mengawal tingkah laku ahli keluarga yang lain. Ketua keluarga dianggap mempunyai kuasa dan ahli keluarga adalah kumpulan yang lemah. Kuasa yang dimaksudkan dalam konteks ini ialah kuasa menjaga keselamatan keluarga, kuasa menentukan kehidupan yang sempurna, dan kuasa menentukan ahli keluarga mematuhi peraturan. Morgenthau (1985) berpendapat, “Man is born to seek power, yet his actual condition makes him a slave to the power of others.” Sekiranya tidak memiliki kuasa-kuasa yang dimaksudkan, ia akan mendedahkan ahli keluarga kepada konflik seperti gangguan dari penjenayah, kehidupan yang susah (konflik kehidupan), pergaduhan sesama ahli keluarga kerana merebut sesuatu yang sedikit, dan mungkin berkonflik dengan nilai semasa masyarakat. Kehidupan sebuah keluarga yang terhimpit akan turut menghimpit masyarakat sekeliling. Dalam masa yang sama, sekiranya seseorang individu atau sebuah keluarga memiliki kuasa-kuasa yang dinyatakan, maka ia akan dihormati dan ini menjurus kepada keamanan. Tambahan pula manusia diajar menghormati pihak yang lebih berkuasa seperti mematuhi peraturan dan hukum yang telah ditetapkan oleh Tuhan kerana Tuhan berkuasa. Pemahaman ini telah sedia tertanam dalam diri manusia yang percaya kepada Tuhan. Contoh yang paling ketara ialah keadaan kehidupan dalam masyarakat India di wilayah selatan India. Pengalaman tinggal di sana selama dua tahun, saya mendapati, tanpa kuasa, seseorang itu diibaratkan seperti sampah. Tanpa kuasa, maka seseorang itu tidak mempunyai hak atas apa sahaja seperti tempat tinggal, makanan, keluarga dan pakaian. Sekiranya mempunyai kuasa, maka ia diibaratkan seperti maharaja. Mintzberg (1983) pula melihat kuasa sebagai keupayaan untuk memberi kesan ke atas kelakuan orang lain. Pemahaman ini mempengaruhi sikap manusia ketika ia bersosialisasi dengan ahli dalam masyarakat.

Hubungan Sesama Negara (Interstates Relation)

Pada konteks yang lebih besar, elemen ‘kuasa’ membawa dua keadaan iaitu kebaikan (keamanan) dan keburukan (konflik). Bagi menghuraikannya, situasi yang berlaku pada Iraq akan dijadikan contoh. Pada tahun 1991, Iraq di bawah pemerintahan Saddam Hussein dimaklumi sebagai sebuah negara yang agak berkuasa dan disegani di Timur Tengah. Dek kerana kuasa, Saddam Hussein di katakan telah menzalimi penduduk puak Syiah di bahagian Timur dan seterusnya berperang dengan Iran. Semuanya disebabkan oleh kuasa dan rasa keinginan bagi menguasai pengeluaran minyak. Oleh kerana memiliki kuasa, maka Saddam Hussein menyerang Kuwait dan akhirnya di serang oleh Amerika Syarikat dan sekutunya seperti mana yang terjadi ke atas Sparta. Thucydides menyebut "what made the war inevitable was the growth of Athenian power and the fear which this caused Sparta". Setelah memenangi perang, maka yang menang akan menjadi ‘mights makes right’ dan yang kalah dikuasai seperti kata pepatah Melayu ‘yang menang menjadi arang dan yang kalah menjadi abu’. Amerika Syarikat berkuasa ke atas Iraq dan seterusnya bertindak menghalalkan tindakannya menyerang Iraq. Selari dengan elemen kuasa iaitu yang berkuasa akan menentukan segala-galanya dan pihak yang kalah akan dipersalahkan. Amerika Syarikat berpendapat tindakan menyerang Iraq adalah atas sebab keamanan dan sangat perlu. Nyatanya keamanan (perspektif Amerika Syarikat) diperoleh dari konflik dan kehancuran tetapi Iraq tidak aman hingga hari ini. Pada pandangan yang lain, perang sebenarnya tidak menentukan siapa yang menang tetapi perang menentukan siapa yang akan terus hidup. Bermakna, kuasa boleh menguasai sikap manusia dalam mengadakan hubungan dengan masyarakat. Situasi dunia pada hari ini menunjukkan sistem bernegara meletakkan negara-negara pada status dan kedudukan tertentu dan ini telah menentukan bentuk atau jenis hubungan yang dijalinkan. Maka wujud kategori negara seperti Negara Dunia ketiga, Negara Membangun dan Negara Maju. Hakikatnya pengelompokan tersebut dibuat berdasarkan elemen kuasa. Justeru, kedudukan tersebut menentukan jenis hubungan yang dijalinkan seperti mana di katakan oleh Thucidides "a change in the hierarchy or control of the international political system".


NICOLO MARCHIAVELLI (THE PRINCE)
Marchiavelli telah memegang jawatan penting dalam kerajaan Florence pada ketika berumur 29 tahun. Antara jawatan terpenting ialah sebagai Setiausaha kerajaan selama 14 tahun dan telah terlibat dalam banyak misi diplomatik ke pelbagai negara. Pada tahun 1512, beliau disingkirkan dari jawatan apabila kerajaan Florence digulingkan oleh golongan Medici yang bertindak zalim selepas itu. Bagi mendapatkan semula status dan jawatan, beliau telah menulis sebuah buku falsafah politik iaitu ‘The Prince’ yang menyokong dasar Medici yang zalim. Buku tersebut memuatkan idea Machiavelli yang mengisahkan keperluan pemerintah yang zalim dengan ideologi yang hina dalam negara. Idea beliau di tolak oleh kerajaan Medici dan kerajaan Florence yang berkuasa semula selepas itu meminggirkan beliau kerana idea dalam buku berkenaan yang bertentangan dengan dasar kerajaan Florence. Beliau terpinggir hingga akhir hayat. Selain ‘The Prince’, beliau turut menulis buku ‘The Discourse on Livy’, ‘The Art of War’, dan ‘A History of Florence and La Mandragola’. Melalui tulisan-tulisan beliau, Machievelli menulis tentang pemikiran beliau terhadap politik dan negara yang dirumuskan seperti berikut:
Politik Tidak Bermoral
Bagi mengekalkan kuasa, Machiavelli menyarankan agar para pemerintah harus mengetepikan rasional moral dan menaruh segala keyakinan kepada kekuatan dan kepintaran kerajaan menipu rakyat. Seseorang pemerintah harus bijak mengaburi mata rakyat dengan menyogok rakyat dengan hiburan, pertunjukan seni dan sukan supaya mereka lalai, rasa terhibur, dan terus kekal menyokong kerajaan. Jika ada yang menentang, undang-undang akan dikuatkuasakan secara tegas. Hukuman keras akan dikenakan tetapi akan digambarkan seakan-akan setimpal dan adil.  Politik yang mengetepikan moral selari dengan kata-kata ‘politik itu kotor’. Manusia adalah aktor politik yang memainkan peranan sebagai pemerintah dan sikap tidak bermoral ini dibawa dalam proses sosialisasi masyarakat sama ada di peringkat domestik ataupun antarabangsa. Persoalannya ialah berapa lamakah aktor politik iaitu pemerintah boleh menipu rakyat atau berpura-pura adil? Adakah rakyat pada hari ini boleh dibeli atau disogokkan dengan hiburan atau pesta? Pada peringkat awal, mungkin boleh membawa kepada keamanan tetapi keamanan yang bersifat sementara sahaja. Lama kelamaan, penipuan dan lakonan pemerintah akan diketahui rakyat. Lebih-lebih lagi rakyat pada alaf 21 yang rata-ratanya adalah generasi Y dan I-Gen. Rakyat dari kelompok ‘I-Gen’ di katakan tidak ganas, tidak banyak cakap tetapi akan menuntut hak mereka melalui pemberontakan apabila hak mereka di ganggu atau tidak diberi. Maka akan berlaku konflik. Begitu juga di peringkat antarabangsa, berapa lamakah negara boleh berpura-pura baik dalam hubungan antara negara. Hubungan antara negara dijalankan secara rasmi dan melibatkan perjanjian yang sah.
Machiavelli menegaskan terdapat dua cara bagi mendapat kuasa politik iaitu pertama, melalui keturunan atau warisan. Contohnya, jika ayah adalah seorang aktor politik, maka anak juga akan menjadi aktor politik. Pemahaman kepada sikap manusia seperti ini boleh membawa kepada keamanan. Kedua, ialah melalui penaklukan yang akan membawa kepada konflik. Jika terdapat negara baru, ia perlu dikuasai dengan apa cara sekalipun. Manakala penyokongnya-penyokongnya perlu dihapuskan. Kemudiannya kerajaan pemerintah perlu lah menjalankan kerja-kerja propaganda bagi mendapatkan kepercayaan rakyat. Machiavelli merumuskan kejayaan pemerintah bergantung kepada cara pemerintahan yang bijak dan upaya menyelesaikan masalah.

Pemerintah Yang Baik
Machiavelli mengetengahkan pemahaman yang berbeza yang mana pemerintah harus memiliki dua wajah (singa dan kancil) yang boleh sering bertukar ganti. Bagi beliau, pemimpin yang baik ialah pemimpin yang memiliki sifat-sifat buruk seperti kedekut, jahat dan berani berhadapan dengan kritikan rakyat. Sifat pemurah hanya diperlukan dilakukan ketika masa pilihan raya atau ketika ingin dipuji. Dalam hal sama, pemerintah boleh menjadi pemurah tetapi hanya dengan harta orang lain tetapi dalam masa yang sama beliau menolak tindakan merampas harta rakyat. Sikap baik ini digambarkan seperti sifat seekor kancil yang bijak dan licik menipu. Seorang pemimpin mesti sentiasa ditakuti oleh rakyat. Rasa ditakuti ini dapat diperoleh melalui tindakan-tindakan yang zalim, hukuman yang keras dan menakutkan. Sikap ini digambarkan melalui sifat singa yang ganas. Pemimpin yang dicintai rakyat hanya bersifat sementara sahaja. Pemimpin juga tidak harus berpegang pada janji. Seorang pemimpin juga patut menonjolkan sifat hipokrit dalam kehidupan hariannya. Dia harus berpura-pura menonjolkan nilai baik dalam dirinya terutama sifat pemurah, jujur, berperikemanusiaan, baik budi dan alim. Machiavelli berkata seorang pemimpin itu tidak perlu memiliki semua sifat baik tetapi ‘seakan-akan memiliki sifat baik’ kerana manusia akan hanya menilai berdasarkan apa yang di lihat sahaja daripada apa yang mereka rasa.  Dengan pemahaman sebegini, semestinya akan menyebabkan berlakunya konflik dalam masyarakat dan negara. Nilai murni seorang manusia adalah berlaku baik.
 THOMAS HOBBES (1588 – 1679)
Di dalam ‘The Natural Condition of Mankind’, Hobbes menjelaskan berkaitan perilaku manusia tanpa pemerintah atau kerajaan, tanpa masyarakat, dan tanpa peraturan moral. Manakala di dalam ‘The Leviathan’, Hobbes juga menjelaskan tentang manusia dan bagaimana negara boleh mengawal manusia dengan betul dan cekap. Hobbes berpegang kepada prinsip geometri dan sains tulen dan ia boleh diaplikasikan dalam politik ke arah menghasilkan kerajaan yang baik. Untuk menjadi kerajaan yang baik, Hobbes berpendapat perlu melihat manusia itu satu persatu seperti membuka sebuah enjin dan kemudiannya memasangkannya semula. Pada Hobbes, "For what is the Heart, but a Spring; and the Nerves, but so many Strings; and the joynts, but so many Wheeles, giving motion to the whole body,".
Manusia Penentu Konflik dan Keamaman (Unrasional)
Hobbes melihat aktor negara iaitu manusia adalah mesin yang rasional. Sekiranya manusia bersaing  sama ada untuk kuasa, status atau penghargaan, mereka akan menjadi musuh dan akan saling memusnahkan. Maka, perebutan merebut sesuatu atau keperluan akan membawa kepada perang dan saling membunuh.  Individu yang jujur akan musnah kecuali mereka juga bertindak ganas. Setiap indiivu mesti berupaya mempertahankan diri mereka sebaik mungkin. Tindakan terbaik dari musnah ialah memusnahkan ancaman, serang dulu. Ancaman lebih bahaya dari perang. Jika dikaitkan dengan sikap manusia dalam proses sosialisasi masyarakat, pemahaman ini akan membawa kepada konflik yang membawa kepada dua keadaan. Pertama konflik yang berpanjangan dan keduanya konflik pada permulaan dan keamanan akan wujud selepas itu iaitu setelah ancaman berjaya di musnahkan. Nyatanya, ancaman tidak pernah berakhir. Ia berjaya dimusnahkan dan ancaman baru akan wujud. Ini kerana sifat manusia yang sentiasa ingin sesuatu yang baru dan melebihi orang lain. Sementelah pula, kita tidak hidup berseorangan dan di dunia terdapat banyak penempatan manusia. Pandangan Hobbes menjelaskan sifat sebenar manusia terhadap kuasa. Manusia yang tidak berkuasa akab mencari dan beruasaha bagi mendapatkan kuasa. Manakala manusia yang telah berkuasa akan terus berusaha bagi menambah kuasa yang sedia ada. Ini jelas dinyatakan oleh Hobbes bahawa setiap individu adalah sama rata, sama kuat. Jika terdapat yang tidak kuat, ianya boleh diatasi melalui "secret machination, or by confederacy with others, that are in the same danger as himself."

Konsep Keadilan
Tidak ada konsep keadilan. Ianya hanyalah perkataan yang dijelaskan oleh kepelruan. Dalam ‘The State of Nature’ tidak ada kawalan, maka tidak ada keadilan. Maka tidak ada industri, kerana industri memerlukan kerjasama antara indiivdu bagi mengeluarkan produk. Adalah mustahil untuk bekerjsama atau membuat perjanjian, kerana wujudnya ketidak percayaan dalam diri manusia. Walau bagaimanpun, hobbes percaya akan kewujudan hak dan undang-undang alam. Semua manusia ada hak bagi memilih untuk melakukan apa sahaja. Semua individu mempunyai hak bagi mempertahankan diri dalam apa cara sekalipun. Contohnya Perang 30 Tahun menyaksikan Cardinal merasakan dia mempunyai hak untuk mengetuai Peranchis ke medan perang bagi menentukan negara-negara yang di perintah oleh Habsburgs tidak mendominasi wilayah eropah. Ini yang disebut sebagai ‘raison d’etat’. Perang 30 Tahun berakhri dengan Perjanjian Westpalia yang membawa kepada sistem bernegara yang lebih moden.

Kesimpulan
Dari definisi, sejarah, serta teori-teori dari tiga orang pemikir klasik realis yang menjelaskan tentang pemikiran klasik realis dapat disimpulkan, bahawa fahaman klasik realis iaitu negara sebagai hal yang terpenting dan diutamakan dalam hubungan internasional dan bagaimana negara menyediakan pertahanan dan keamanan bagi negaranya itu dengan memaksimakan kuasa. Setiap negara bersikap berkepentingan kerana negara menginginkan kekuasaan sehingga adanya pembahagian antara kepentingan nasional dengan kepentingan nasional negara lain sehingga ada berbagai hal yang dapat mengundang konflik. Dari hal tersebut akhirnya negara cenderung meningkatkan kuasa bagi melindungi negaranya dari negara lain sebagai jalan untuk bertahan (survive). Ianya bermula dengan sikap manusia yang dibawa dalam entiti yang lebih besar iaitu negara. Semua tindakan bertujuan bagi mendapatkan keamanan. Maka, konflik yang dihadapi bagi mendapatkan keamanan adalah rasional bagi klasik realis. Bermakna konflik adalah sangat perlu dan konflik juga adalah jambatan untuk mendapatkan keamanan.
Sungguhpun pemikiran klasik realis bersifat ‘self interest’ dan seperti tidak rasioanal tetapi ia terus berkembang seiring pemikiran para sejarawan yang mengamati perkembangan kekuasaan negara-negara dalam hubungan internasional. Baik klasik realis, realis, dan neorealis;   sama-sama bersetuju akan kepentingan kuasa dan melalui kuasa negara dapat menentukan kekuasaan suatu negara dan dipenghujungnya adalah keamaman. Pada masa hadapan, adalah dijangkakan ‘negara’ (state) yang kuat akan kekal sebagai aktor utama yang berkuasa dan akan menentukan hala tuju sikap manusia ketika bersosialisasi dalam masyarakat. Sungguhpun tafsiran berkaitan ‘keselamatan’ telah mempunyai dimensi baru dan menolak perang tetapi saya berpendapat bahawa ‘perang’ akan tetap kekal sebagai satu kaedah penyelesaian terakhir yang diterima dan sah. Manakala tindakan menggunakan ketenteraan bagi menyelamatkan atau mempertahankan hak-hak sesebuah negara dan rakyat, akan terus kekal penting pada masa hadapan.
Sungguhpun dunia dan proses sosialisasi masyarakat dalam era globalisasi dilihat saling bergantungan tetapi ia tidak menjamin akan merubah sikap manusia seperti mana yang difahamkan oleh pemikir realis dan seterusnya ianya tidak dapat menghalang manusia (state) berusaha menambah kuasa dan terlibat dalam perang.

Rujukan

Morgenthau, Hans J. 1985. rev. by Kenneth W. Thompson. Politics Among Nations: the Struggle for Power and Peace. 6th ed. New York: Alfred A. Knopf.

Baylis, John and Smith, Steve. 1997.The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations. Oxford University Press.

Viotti, Paul R. & Mark V. Kauppi. 1998. International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalis, and Beyond. MA: A Viacom Company

Machiavelli, N. (1985), The Prince, University of Chicago Press. Translated by Harvey Mansfield.

Mintzberg, H. (1983). Structure in fives: Desinging effective organizations. New Jersey: Prentice Hall

Comments

Popular Posts