KRISIS KOMUNIKASI DALAM PASUKAN POLIS DIRAJA MALAYSIA SUSULAN KEJADIAN KETUK KETAMPI TAHANAN WANITA


KRISIS KOMUNIKASI DALAM PASUKAN POLIS DIRAJA MALAYSIA SUSULAN KEJADIAN KETUK KETAMPI TAHANAN WANITA


1.         PENDAHULUAN
 
Krisis boleh terjadi pada bila-bila masa, di lokasi yang tidak terjangka dan kepada mana-mana organisasi. Kejadian seperti kesilapan manusia, kemalangan industri, dan faktor alam semula jadi boleh menyebabkan krisis. Komunikasi semasa krisis atau krisis komunikasi adalah seni dan sains tentang bagaimana berkomunikasi dengan publik melalui media cetak, elektronik, dalam talian semasa krisis berlaku. Jika ia tidak diurus dengan baik, krisis komunikasi akan memberi kesan negatif kepada sesebuah organisasi swasta ataupun kerajaan. Ini melibatkan kepakaran yang perlu ada pada pegawai perhubungan awam dalam mengurus krisis komunikasi. Kepekaan terhadap keperluan dan kepentingan mengurus krisis komunikasi semakin meningkat selepas peristiwa 9/11. Adalah amat perlu bagi sesebuah organisasi bersedia menghadapi krisis yang boleh merosakkan imej dan berusaha mencegah.

Kertas kerja ini akan meneliti krisis komunikasi yang berlaku dalam Pasukan Polis Diraja Malaysia semasa berlakunya kejadian ketuk-ketampi tahanan. Sungguhpun Pasukan Polis Diraja Malaysia memiliki Pelan Pengurusan Krisis yang dinamakan sebagai Perintah Tetap Ketua Polis (PTKP) B106 yang diwujudkan mulai 2 Julai 2003 tetapi krisis yang berlaku kali ini amat berbeza dari apa yang dinyatakan dalam B106. Antara panduan yang dinyatakan dalam B106 ialah berkaitan Kumpulan Pengurusan Krisis, Krisis akibat tindakan jenayah, Krisis Tebusan, Pengganas seperti krisis rampasan kapal terbang dan krisis ketenteraman awam (PTKP, 2006). Pembentukan B 106 adalah satu langkah yang tepat. Menurut Bernstein (2003),  krisis dapat diurus dengan berkesan melalui satu persiapan atau persediaan awal sebelum krisis adalah satu langkah yang paling baik.

Krisis ketuk ketampi tahanan wanita amat unik kerana ia melibatkan sentimen dua negara. Krisis ini telah membawa kepada tindakan boikot rakyat negara China untuk tidak datang melancong ke Malaysia. Sungguhpun pihak polis telah mematuhi prosedur yang telah sekian lama di praktik tetapi masyarakat melihat tindakan pihak polis adalah keterlaluan. Tindakan pihak polis menegakkan tindakan yang telah dilakukan di lihat seperti  tidak mahu bertanggungjawab. Sungguhpun penjelasan dibuat oleh Ketua Polis Negara tetapi masyarakat tetap berpendapat pihak polis telah melakukan tindakan yang keterlaluan. Maka berlakulah krisis komunikasi kepada pasukan polis. Senario krisis ini seperti di Lampiran 1.

Kajian ini akan melihat sejauh manakah kefahaman pihak yang bertanggungjawab dalam mengurus media terhadap pengurusan krisis. Kefahaman tersebut meliputi aspek-aspek seperti tim pengurusan krisis, audit krisis, krisis komunikasi, pelan pengurusan krisis dan lain-lain lagi.

Pernyataan masalah

Kejadian ketuk ketampi tahanan di katakan telah menjejaskan imej dan reputasi Pasukan Polis Diraja Malaysia. Maka kajian ini akan meneliti beberapa perkara berkaitan krisis ini seperti krisis komunikasi dan tindakan menghadapi krisis. Menurut Nadeswaran (2005), Pasukan Polis Diraja Malaysia telah bertindak mematuhi prosedur semasa tetapi masyarakat mempunyai persepsi yang berbeza. Justeru kajian ini akan meneliti beberapa permasalahan seperti berikut:

a.                   Bagaimana persepsi pengurus kepada krisis organisasi?.
b.             Sejauh manakah kefahaman pengurus terhadap krisis, pengurusan krisis, krisis komunikasi dan audit krisis.
c.                 Mengenal pasti apakah krisis yang berpotensi akan berlaku dan apakah kaedah yang digunakan?
d.                  Siapakah ‘stakeholders’ yang terlibat?
e.                   Melihat Pelan Pengurusan Krisis?.


Objektif kajian

Kajian ini bertujuan untuk melihat lima aspek penting dalam krisis komunikasi iaitu:

a.                   Untuk mengenal pasti sejauh manakah persepsi pengurus kepada krisis organisasi?.
b.         Untuk melihat sejauh manakah kefahaman pengurus terhadap krisis, pengurusan krisis, krisis komunikasi dan audit krisis.
c.                   Untuk mengenal pasti jenis krisis yang berpotensi akan berlaku dan kaedah yang digunakan?
d.                  Untuk mengenal pasti ‘stakeholrders ‘yang berpotensi?
e.                   Untuk melihat Pelan Pengurusan Krisis?.

Kepentingan Kajian

Hasil kajian ini amat berguna kepada pelajar bagi meneliti apakah kelebihan dan kelemahan tindakan yang telah berlaku semasa krisis. Di samping itu juga dapat mengetahui setakat manakah kefahaman pihak pengurusan PDRM berkaitan krisis organisasi. Selepas krisis berlaku, tidak ada kajian ilmiah yang dilakukan. Pasukan Polis Diraja Malaysia hanya melakukan post-mortem biasa kepada tindakan mereka.  Manakala suruhanjaya siasatan yang ditubuhkan hanya meneliti prosedur pemeriksaan badan sidituduh dan tahanan (Laporan Suruhanjaya Siasatan, 2006).

Batasan kajian

Kajian ini memiliki batasan yang tersendiri seperti masa yang pendek, penglibatan fail-fail berdarjah yang tidak boleh dibaca oleh orang awam, dan kesibukan pegawai-pegawai yang terlibat. Memandangkan fokus kajian ialah kepada individu yang bertaraf pengurus, maka responden mesti berpangkat Ketua Inspektor ke atas sahaja. Maka jumlah responden agak terbatas kerana kesukaran mendapat pegawai berpangkat sedemikian.


2.         METODOLOGI KAJIAN

Metodologi

Bahagian ini mengandungi beberapa perkara yang menjelaskan kaedah kajian yang telah digunakan oleh pelajar dalam melakukan kajian ini. Perkara-perkara tersebut adalah 1)  reka bentuk kajian,  2)  lokasi kajian,  3)  pensampelan dan responden kajian, 4)  instrumen kajian,  6)  prosedur pengumpulan data dan 8)  penganalisisan data.


Reka bentuk kajian

Bagi menjawab keperluan tugasan yang telah ditetapkan (rujuk objektif kajian), kajian ini akan dilakukan melalui dua kaedah iaitu kajian berbentuk tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik dan temu duga. Tinjauan menggunakan borang soal selidik akan menjawab objektif kajian a, b dan e. Manakala tinjauan melalui temu duga akan menjawab objektif kajian c dan d.

Soalan soal selidik dibentuk khusus bagi menjawab objektif kajian a, b, dan e. Kaedah ini juga bersesuaian kerana dapat merangsang responden kajian dalam memberi maklumat yang tepat kerana responden diberikan masa untuk berfikir secara rasional untuk menjawabnya tanpa perlu tergesa-gesa. Manakala jawapan kepada objektif kajian c dan d dirasakan agak sukar diperoleh melalui borang soal selidik, maka temu duga dilakukan. Di samping itu, temu duga juga boleh dijadikan sebagai tindakan mengesahkan data soal selidik.

 Lokasi Kajian

 Kajian ini telah dijalankan di Pejabat Perhubungan Awam (Tingkat 14) dan Pejabat Pentadbiran (Tingkat 30), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman. Memandangkan fokus kajian ialah krisis komunikasi, maka Pejabat Perhubungan Awam dan Pejabat Pentadbiran adalah amat sesuai kerana purata pegawai-pegawai di sini terlibat dengan setiap krisis yang berlaku khususnya kes yang dipilih. Responden-responden yang terlibat telah dipilih dari kalangan pegawai-pegawai polis berpangkat Ketua Inspektor (D41 ke atas).

 Pensampelan dan Responden Kajian 

Responden bagi kajian ini dipilih tanpa mematuhi cara pensampelan kerana responden yang ada adalah amat terhad. Lagipun ia tertakluk kepada masa mereka yang sentiasa sibuk. Mereka yang menjadi responden kepada kajian ini adalah mereka yang terlibat secara langsung dengan penjagaan imej dan reputasi Pasukan Polis Diraja Malaysia. Jumlah keseluruhan responden kajian ini adalah seramai 22 orang menjawab soalan soal selidik dan 4 orang di temu duga.

 Instrumen Kajian


Untuk mendapatkan maklumat daripada responden, penyelidik telah menggunakan borang soal selidik. Borang soal selidik ini merupakan instrumen baru yang dibina berdasarkan keperluan beberapa aspek yang telah ditetapkan oleh pensyarah. Soal selidik penting bagi kajian ini kerana kualiti atau mutu soal selidik akan menentukan nilai penyelidikan pada keseluruhannya. Setiap seorang responden telah diberikan satu set borang soal selidik bagi mengetahui kefahaman pengurus berkaitan pengurusan krisis dan krisis komunikasi yang berlaku semasa krisis ketuk ketampi tahanan. Borang soal selidik ini mengandungi empat bahagian iaitu bahagian A, B, C dan bahagian D. Lihat Lampiran 2.

Dalam bahagian A, responden ditanya mengenai ciri demografi mereka seperti kategori kerjaya, umur, bangsa, pendidikan, tempoh perkhidmatan, dan penglibatan dalam tim pengurusan krisis. Soalan-soalan di dalam bahagian ini adalah kombinasi soalan tertutup dan soalan terbuka. Di bahagian B pula, responden ditanya berkenaan pemahaman mereka terhadap krisis organisasi. Selain itu juga, mereka ditanya tentang tanggungjawab terhadap krisis.  Bahagian C pula adalah tumpuan krisis komunikasi yang berlaku semasa krisis ketuk ketampi. Manakala Bahagian D, responden ditanya berkaitan tim dan pelan pengurusan krisis. Semua soalan menggunakan skala Likert. Terdapat juga soalan-soalan yang berbentuk positif dan juga negatif bagi setiap pemboleh ubah yang dikemukakan. Berikut adalah senarai soalan-soalan yang berbentuk positif dan juga negatif yang terdapat di dalam borang soal selidik.

Item

Nombor soalan



Positif
Negatif
Demografi
1,2,3,4,5,6

Pemahaman pengurusan krisis
7, 8, 9,10, 11
12
Pemahaman Krisis komunikasi
13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
22
Persepsi kepada krisis organisasi (ketuk ketampi)
23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
31
Jadual 1 : Senarai soalan positif dan negatif.

Manakala dalam sesi temu duga, sejumlah empat soalan telah ditanya iaitu:

1.      Apakah jenis-jenis krisis yang berpotensi boleh berlaku dalam PDRM?.
2.            Apakah kaedah atau mekanisme yang digunakan oleh PDRM bagi mengesan petanda akan berlakunya krisis.
3.            Setakat manakah keberkesanan kaedah-kaedah tersebut.
4.            Dalam krisis ketuk ketampi, siapakah ‘stakeholders’ yang terlibat?.

Prosedur pengumpulan kajian

Di tahap ini, satu pertemuan dengan Cawangan Perhubungan Awam dan Pejabat Pentadbiran telah dilaksanakan pada 11 Mac 2008. Semua responden (pegawai berpangkat Ketua Inspektor ke atas) telah diberikan satu set borang soal selidik. Memandangkan pihak Cawangan Perhubungan Awam agak sibuk mengurus sambutan Hari Polis ke 201, maka semua responden diberikan borang soal selidik secara ‘insitu’ menggunakan teknik ‘serah dan kutip’. Responden telah diberi masa selama satu minggu untuk menjawab kesemua soalan. Sungguhpun demikian, sebahagian dari borang soal selidik diperoleh pada hari yang sama. Manakala bakinya dikutip tiga hari kemudian.

Manakala sesi temu duga telah dirakam tetapi ia tidak di adakan pada hari yang sama kerana Pengarah Bahagian Perhubungan Awam dan beberapa lagi pegawai yang dikehendaki sedang bertugas luar kawasan di Terengganu. Sesi temu duga ini diadakan di pelbagai tempat berdasarkan keluangan responden.


Prosedur penganalisisan data

Data dianalisis setelah semua usaha pengumpulan data selesai dilakukan. Data-data yang diterima kemudiannya dipastikan dan ditukarkan kepada kod-kod yang difahami oleh penyelidik. Kod-kod itu pula dimasukkan ke dalam komputer untuk dianalisis. Tujuan data dianalisis adalah untuk mendapatkan jawapan bagi persoalan kajian.

Untuk menganalisis data-data yang diperolehi, program Statistical Package for the Sosial Science for Windows (SPSS) dalam komputer digunakan. Data dalam bentuk kod dipindahkan dari borang soal selidik ke program berkenaan. Data kemudiannya dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif. Statistik deskriptif ini dapat mengemukakan penyebaran statistik yang melibatkan kekerapan, sisihan piawai dan peratusan bagi setiap objektif kajian. Memandangkan laporan kajian ini dihadkan tidak melebihi 30 muka surat, maka analisis data hanya akan fokus kepada taburan kekerapan dan jumlah peratus sahaja.

Manakala data yang diperoleh dari sesi temu duga telah dibuat perbandingan antara sat sama lain bagi melihat pola jawapan setiap responden. Selepas itu ia dianalisis berdasarkan kefahaman ahli-ahli kumpulan.


3.         HASIL KAJIAN DAN PERBINCANGAN

Bahagian ini akan membentangkan hasil kajian dan perbincangan berdasarkan objektif  kajian. Perkara-perkara yang dikemukakan ialah (1) ciri-ciri demografi responden, (2) pemahaman terhadap krisis organisasi (3) krisis komunikasi dan (4) tim dan pelan pengurusan krisis. Keseluruhan keputusan analisis data seperti di Lampiran 3.


Ciri-ciri Demografi Responden
           
Bahagian ini menerangkan mengenai latar belakang responden di Tingkat 30, Ibu Pejabat bukit Aman yang telah bekerjasama dalam memberikan maklumat bagi kajian yang dijalankan ini. Jadual 2 menunjukkan bahawa 52 orang yang terlibat dengan kajian ini. Seramai 42.3 peratus adalah responden pegawai dan 57.7 peratus yang terdiri daripada bukan pegawai. Ini menunjukkan bahawa lebih ramai anggota bukan pegawai yang ada di bahagian perhubungan Awam dan pentadbiran Bukit Aman. Fenomena ini adalah lumrah di mana-mana organisasi yang mana jumlah pekerja lebih banyak dari pegawai.
           
Jumlah responden berumur 31 hingga 40 tahun dan 40 tahun ke atas adalah seimbang iaitu 36.5 peratus. Selanjutnya pula diikuti dengan jumlah mengikut bangsa. Responden lebih banyak bangsa melayu iaitu sejumlah 53.8 peratus. Majoriti responden berpendidikan SPM/STPM/Sijil iaitu sebanyak 42.3 peratus. Daripada Jadual 2 juga, didapati bahawa sebanyak 34.6 peratus daripada responden telah berkhidmat antara 11 ke 15 tahun. Hanya sejumlah 26.9 peratus responden sahaja yang menganggotai tim pengurusan krisis.

Ciri-ciri Demografi
Kekerapan
Peratusan (%)



Kategori Kerjaya


     Pegawai
22
42.3
     Bukan Pegawai
30
57.7



Umur


     Bawah 20 tahun


     21-30 tahun
14
26.9
     31-40 tahun
19
36.5
     40 tahun ke atas
19
36.5



Bangsa


     Melayu
28
53.8
     Cina
10
19.2
     India
8
15.4
     Lain
6
11.5



Pendidikan


     SPM/STPM/Sijil
22
42.3
     Diploma
12
23.1
     Ijazah
14
26.9
     Sarjana
4
7.7
     Lain





Tempoh Berkhidmat


    Bawah 5 tahun
7
13.5
    5 hingga 10 tahun
12
23.1
    11 hingga 15 tahun
18
34.6
    16 hingga 20 tahun
12
23.1
    21 tahun ke atas
3
5.8



Anggota Tim CMP


     Ya
14
26.9
      Tidak
38
73.1



Jadual 2: Taburan Kekerapan dan Peratusan Bagi Demografi Responden


Pemahaman Terhadap Krisis Organisasi

Tempoh perkhidmatan yang lama iaitu antara 11 hingga 15 tahun tidak menjamin staf mempunyai kefahaman terhadap krisis organisasi. Kefahaman terhadap krisis organisasi bagi staf di Pejabat Perhubungan Awam dan Pentadbiran adalah sangat penting kerana sebahagiannya menganggotai tim pengurusan krisis. Ini akan menentukan corak penyelesaian krisis seperti krisis ketuk ketampi tahanan. Oleh itu, kajian pada tahap ini adalah untuk mengenal pasti kefahaman para pegawai dan anggota polis yang bekerja di bahagian perhubungan Awam dan pentadbiran terhadap krisis organisasi terutamanya dari aspek pengurusan dan krisis komunikasi.

Jadual 3 menunjukkan bahawa secara purata, responden yang bersetuju bahawa krisis organisasi sesuatu yang tidak boleh dielakkan ialah 36.5 peratus dan 36.5 peratus juga bagi sangat setuju. Sungguhpun begitu 25 peratus responden tidak setuju. Manakala sejumlah 92.3 peratus setuju bahawa krisis akan mematangkan organisasi. Kefahaman tentang kepentingan ilmu atau pengetahuan berkaitan pengurusan krisis menunjukkan semua responden setuju dan sangat setuju. Semua responden percaya bahawa jika krisis tidak di kendali dengan baik, ia akan memberi kesan negatif kepada organisasi. Sejumlah 48.1 peratus setuju ......



To continue reading this article, please follows the instruction below.


Purchasing Format

1.         All prices are in Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling. Please choose your purchasing method.

Purchasing Method
Format
Costing
A
Softcopy
(send to your email)
= RM 150.00
B
Hardcopy with soft cover
(send to your address)
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]

C
Hardcopy with hardcover
(send to your address)
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]

2.         Please pay to Account Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).

3.         After completed the payment, please describe your order by written down the;

  1. Title of the article:
  2. Purchasing Method (A or B or C):
  3. E-mail or address:
  4. Date of payment:
  5. Payment reference number:

and email to email: radzi_hamid@yahoo.com


Note:

a.         Copyright in each Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right reserved.

b.                  Please note that because I custom print copies when receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the unlikely event of a production defect.

c.                  The order will sent to the address or email after received the payment.

Comments

Popular Posts