HUBUNGAN MAJIKAN DAN PEKERJA DALAM ERA GLOBALISASI DI MALAYSIA


HUBUNGAN MAJIKAN DAN PEKERJA DI MALAYSIA
DALAM ERA GLOBALISASI:
ISU, CABARAN DAN PENYELESAIAN

Pengenalan

            Wawasan 2020 merupakan titik mula ke arah membawa Malaysia ke taraf negara maju menjelang tahun 2020. Sektor perkilangan dijadikan sebagi teras dan paksi kepada pertumbuhan ekonomi  negara bagi menggantikan industri berdasarkan sumber semata-mata. Program perindustrian menetapkan usaha-usaha peralihan pengeluaran bahan mentah kepada industri pembuatan memerlukan penubuhan banyak syarikat industri. Keputusan peralihan ini amat mudah tetapi tindakan susulan untuk menjayakan peralihan ini adalah cabaran yang amat besar yang perlu dihadapi oleh pihak yang terlibat khususnya majikan dan pekerja. Dua persoalan besar iaitu berapa banyak kesanggupan majikan untuk menyediakan keperluan dan sanggupkah pekerja menerima perubahan cara kerja dan cara hidup.

            Di samping itu pertumbuhan industri bentuk baru dan kepesatan ekonomi mencipta persekitaran yang serba baru. Majikan hari ini memerlukan kumpulan pekerja yang profesional, lebih pakar, peralatan canggih dan strategi perniagaan yang lebih hebat untuk membina keupayaan syarikat. Walau bagaimanapun pengurusan sumber manusia dan budaya organisasi amat sukar untuk diubah  menepati pembaharuan yang telah dibuat. Justeru hubungan majikan dan pekerja akan terjejas dan perlu mengalami perubahan bagi disesuaikan dengan keperluan baru. Situasi ini menjadi lebih komplikasi apabila perniagaan tanpa sempadan atau batasan geografi tidak lagi menjadi halangan. Bagi membincangkan isu hubungan pekerja dan majikan, kertas kerja ini akan membincangkan 5 subjek penting iaitu teori dan konsep hubungan berkaitan, analisis amalan semasa dalam sektor awam (Kementerian Pertahanan), isu dan cabaran era globalisasi, dan cadangan penyelesaian; berdasarkan perbandingan model hubungan sedia ada dan perbincangan dari perspektif Malaysia.

Definisi

1.                  Majikan. Majikan boleh dimaksudkan sebagai pihak yang memiliki organisasi dan bertanggungjawab kepada modal dan segala pembayaran upah atau ganjaran kepada pekerja. Biasanya majikan adalah pemilik syarikat atau organisasi. Dalam organisasi perkhidmatan awam, majikan ialah pihak atau pegawai atasan yang bertanggungjawab. Definisi oleh “The Free Dictionary’ lebih rinci.

“An employer is a person or institution that hires employees or workers. Employers offer wages or a salary to the workers in exchange for the worker's labor power, depending upon whether the employee is paid by the hour or a set rate per pay period. A salaried employee is typically not paid more for more hours worked than the minimum, whereas wages are paid for all hours worked, including overtime. Employers include everything from individuals hiring a babysitter to governments and businesses which may hire many thousands of employees. In most western societies  governments are the largest single employers, but most of the work force is employed in small and medium businesses in the private sector. Note that although employees may contribute to the evolution of an enterprise, the employer maintains autonomous control over the productive base of land and capital, and is the entity named in contracts. The employer typically also maintains ownership of intellectual property created by an employee within the scope of employment and as a function thereof. These are known as "works for hire"” (http://legal dictionary. The freedictionary. com/ employee).

2.                  Pekerja. Pekerja boleh ditakrifkan sebagai individu atau kumpulan individu yang bekerja untuk mendapatkan upah. Mereka menerima gaji atas asar perjanjian sebagai pekerja kepada sesebuah syarikat atau organisasi. Contohnya pekerja atau kakitangan kerajaan merujuk kepada individu yang menerima bayaran gaji dari kerajaan. Menurut investorwords, pekerja boleh definisikan sebagai:

“Employee is any person hired by an employer to do a specific "job". In most modern economies the term employee refers to a specific defined relationship between an individual and a corporation, which differs from those of customer, or client. Most individuals attain the status of employee after a thorough process of interviews with several departments within a company. If the individual is determined to be a satisfactory fit for the position, he is given an official offer of employment within that company for a defined starting salary and position. This individual then has all the rights and privileges of an employee, which may include medical benefits and vacation days. The relationship between a corporation and its employees is usually handled through the human resources department, which handles the incorporation of new hires, and the disbursement of any benefits which the employee may be entitled, or any grievances that employee may have. An offer of employment, however, does not guarantee employment for any length of time and each party may terminate the relationship at any time. This is referred to as at will employment. While the terms accountant, lawyer and photographer might refer to professions, they are not employee titles, which may include Controller, Vice President of Legal Affairs, and Head of Media Development. (http://www.investorwords.com/1696/employee.html).

3.                  Hubungan. Boleh didefinisikan sebagai mengenal pasti, menjalinkan, mengekalkan dan mempertingkatkan dan bila perlu membatalkan hubungan dengan individu atau pihak lain, dengan itu matlamat semua pihak dapat dicapai. Ini dilakukan melalui sifat saling memerlukan dan menepati ikatan janji. Pada tahap operasional, hubungan boleh didefinisikan dengan lebih mudah iaitu melalui beberapa siri interaksi berteraskan jalinan kemesraan (Storbacka, 1994). Manakala Hadyn (2002) pula berpendapat tidak semua hubungan boleh atau perlu dijalankan di paras yang sama dan durasi yang sama. Ianya tertakluk kepada pergantungan kedua-dua belah pihak yang ingin menjalinkan hubungan. Duck (1991) pula meletakan hubungan dijalin berdasarkan 8 ciri iaitu (1) Melayani, (2) Saling percaya, (3) Saling hormat, (4) Komunikasi yang baik, (5) Keutamaan minat, (6) Bantuan, (7) Bantuan bagi objektif jangka panjang dan (8) Kesan. Berdasarkan tiga definisi di atas, dapatlah di katakan bahawa hubungan ialah setiap tindakan kita yang melibatkan individu atau organisasi lain dan ia memerlukan interaksi dan menepati ciri-ciri tertentu berdasarkan tujuan masing-masing atau yang disepakati. Maka hubungan pekerja dengan majikan boleh didefinisikan sebagai sebarang atau setiap interaksi yang berlaku antara majikan dengan pekerja tanpa mengira situasi dan halangan dan memiliki tujuan bersama atau tidak sehala. Hubungan ini pula terjalin atas alasan ciri-ciri yang dinyatakan di atas.

Teori/Konsep Berkaitan

Bagi melihat teori atau konsep hubungan yang terbentuk, kertas kerja ini akan melihat 4 konsep hubungan yang telah dikaji oleh sarjana terdahulu. 4 konsep hubungan yang dimaksudkan ialah (1) Konsep hubungan dua hala, (2) Teori pengaruh budaya organisasi kepada corak hubungan, (3) Konsep hubungan dari perspektif Islam dan (4) Organisasi berbeza dimensi hubungan berbeza.

1.         Konsep hubungan dua hala. Hubungan majikan dengan pekerja bersifat komunikasi dua hala. Kedua-dua belah pihak mesti bersedia dan sentiasa mahu berkomunikasi. Bermakna masing-masing  mempunyai peranan penting ke arah menentukan hubungan terjalin dengan baik dan mencapai matlamat syarikat (Dubrin, 1983). Dubrin berpendapat bahawa peranan majikan lebih banyak dari pekerja kerana sifat atau situasi pekerjaan memerlukan majikan sebagai pen cetus. Dalam hal ini beliau menggariskan 12 fungsi pekerja dan 10 fungsi majikan, dalam menentukan hubungan terjalin seperti yang dikehendaki. Lihat Rajah 1. Walaupun fungsi pekerja lebih banyak dari majikan tetapi beliau mencadangkan elemen tambahan yang di katakan sebagai taktik membina hubungan dengan majikan. Taktik ini perlu dipraktikkan oleh pekerja. Taktik yang dimaksudkan ialah (1) Mempamerkan prestasi kerja yang baik, (2) Tentukan majikan mengetahui kejayaan pekerja, (3) Berlaku jujur dan berdikari, (4) Setia, (5) Menghargai bakat/kekuatan majikan, dan (6) Tunjuk minat pada syarikat. Dubrin juga berpendapat bahawa asas strategi perhubungan perlu dibina terlebih dahulu sebelum pekerja mengaplikasikan fungsi dan taktik di atas. Semua pekerja  hendaklah sentiasa berusaha “developing a favorable relationship with your employer is the most basic strategy of getting ahead in your career. Your employer influences your future because he or she is often asked by other prospective superiors to present an opinion about your capabilities” .


Rajah 1: Fungsi Majikan/Pekerja Dalam Menjalinkan Hubungan.

2.         Teori pengaruh budaya organisasi kepada corak hubungan.  Hadyn (2002), menjelaskan bahawa budaya organisasi bertindak sebagai pengawal automatik kepada  majikan melalui satu penapis yang memihak kepada persepsi majikan, pemikiran dan perasaan terhadap pekerja. Kekuatan budaya organisasi ini akan mempengaruhi majikan dalam apa jua tindakannya termasuk pemikirannya sendiri. Maka sedikit sebanyak corak hubungan pekerja dan majikan akan terbentuk berdasarkan budaya organisasi yang diamalkan semasa itu. Teori Hadyn ini dapat di lihat dengan jelas dalam organisasi yang mementingkan disiplin seperti tentera dan polis. Kedua-dua pasukan ini diwujudkan sejak negara belum merdeka. Justeru organisasi ini memiliki tradisi dan amalan yang telah menjadi satu budaya yang amat kuat. Maka bentuk hubungan majikan dengan pekerja turut dipengaruhi oleh budaya organisasi.  Kajian oleh Rees (1998), menyokong teori ini. Beliau melihat budaya keseluruhan organisasi memberi kesan yang besar terhadap cara majikan berhubung dengan pekerja. Jika budaya autokratik yang dipraktikkan, maka bentuk hubungan dengan pekerja juga akan menjurus ke arah yang sama. Manakala Hofstede (1994), pula berpendapat .... 

3.         Konsep hubungan dari perspektif Islam. Islam menetapkan konsep hubungan antara ketua dengan pengikut perlu dijalankan berdasarkan dua perkara iaitu adil dan ihsan. Keperluan ini terkandung di dalam Firma Allah S.W.T. Surah Al-Nisaa, ayat 58 yang bermaksud “Dan jika kamu berhukum, hendaklah kamu berhukum dengan adil”. Maka konsep hubungan yang terjalin antara majikan dengan pekerja juga perlu menepati dua elemen ini. Dua elemen ini perlu dijadikan panduan oleh majikan di dalam berhubung dengan pekerja mereka. Ikatan hubungan antara pekerja dengan majikan di lihat oleh Islam sebagai satu akad atau perjanjian yang dimeterai secara sah. Konsep akad .....

4.         Organisasi berbeza dimensi hubungan berbeza. Lan Ni (2007) mendapati corak hubungan tidak sama bentuk dan keperluan pada organisasi yang berbeza. Setiap organisasi memerlukan dimensi hubungan yang bersesuaian dengan persekitaran. Lan Ni melihat dari aspek mengapa, bagaimana hubungan di bina dan apakah kesannya pada kedua-dua belah pihak. Penjelasan dengan lebih rinci bersabit pendapat Lan Ni, sila lihat Lampiran 1. Lan Ni membahagikan organisasi kepada dua iaitu ‘Multi Level’ dan ‘Multi Dimensioanal’. Pembentukan hubungan akan menghasilkan sikap ...

Analisis tentang amalan semasa dalam sektor awam

Dalam membincangkan aspek ini, hubungan pekerja dengan majikan di Kementerian Pertahanan akan dijadikan sebagi asas perbincangan. Kakitangan kerajaan di Kementerian pertahanan dibahagikan kepada dua kategori iaitu anggota tentera dan awam (bukan tentera). Pihak majikan bagi anggota tentera merujuk kepada pegawai atasan di pejabat masing-masing. Manakala majikan bagi kakitangan awam ialah Menteri Pertahanan atau KSU. Keadaan ini berlaku kerana sistem pemerintahan atau corak pengagihan tugas berbeza. Bagi anggota tentera, mereka mengikut saluran perintah yang sememangnya telah ditetapkan. Bentuk hubungan dan permasalahan, sila lihat Lampiran 2.

Bentuk Hubungan. Perbezaan ketara  ialah bentuk hubungan yang terbentuk antara anggota tentera dengan majikan nya bukan di asas oleh faktor gaji dan upah. Bentuk hubungan yang berlaku selari dengan hasil kajian oleh Lan Ni (2007). Sebagai pekerja kerajaan, gaji dan upah dibayar oleh kerajaan bukannya majikan setempat atau ‘immidiate superior’. Hubungan yang terbentuk berasaskan tugas atau ‘job orientation’. Ini bermakna elemen tugas menjadi orang tengah utama dalam hubungan anggota tentera dengan majikannya. Memandangkan anggota-anggota tentera yang berkhidmat di Kementerian Pertahanan dipilih khas melalui beberapa tapisan atau atas dasar ‘kenal kebolehan’, maka hubungan terjalin dengan baik. Manakala unsur sikap menjadi faktor utama.... 

Kekuatan Hubungan. Usaha-usaha pemerintah tertinggi tentera untuk sentiasa menyediakan anggota tentera yang mampu bersaing menjadi pemangkinan yang kuat. Pejabat-pejabat anggota tentera sentiasa dibekalkan dengan peralatan teknologi terkini melalui konsep pembaharuan lima tahun sekali. Manakala anggota tentera pula sentiasa dihantar berkursus untuk menambah pengetahuan semasa ataupun berkaitan peralatan baru yang akan digunakan. Sistem pembangunan  karier yang sistematik, tekal dan difahami oleh semua lapisan anggota tentera, menyebabkannya ia nya mudah dikendalikan. Kebajikan dan pembangunan karier setiap anggota tentera di jaga dan dijamin. Bahkan anggota tentera yang berkhidmat di Kementerian Pertahanan sentiasa diberi keutamaan paling atas dalam apa-apa peluang yang di tawarkan. Ini bermakna .....


Kelemahan dalam hubungan. Sungguhpun hubungan yang dijalin tidak menimbulkan sebarang masalah besar tetapi ia juga mempunyai beberapa kelemahan kecil. Kelemahan-kelemahan ini wujud akibat dari pengaruh persekitaran, sikap yang tidak telus, Kesan SSB/SSM, tidak mematuhi prosedur semasa dan arahan yang terpaksa di patuhi.  Penjelasannya seperti berikut:

1.         Pengaruh persekitaran. Kementerian Pertahanan memiliki dua organisasi yang amat jauh berbeza dalam banyak aspek iaitu organisasi awam dan organisasi tentera. Maka berlakulah percanggahan amalan dan budaya. Organisasi awam bekerja dalam suasana yang lebih ‘relax’, tiada tekanan, tidak perlu kerja lebih masa, boleh minum lama-lama di kantin, mempunyai masa untuk ambil anak di tadika/sekolah dan mengambil cuti sakit sesuka hati. Manakala staf tentera terpaksa mematuhi arahan kerja yang ketat, suasana kerja yang berlandaskan orientasi misi, dan terpaksa bekerja mengikut masa majikannya. Sering kali staf tentera bekerja hingga larut malam tetapi malangnya staf tentera tidak mempunyai elaun kerja lebih masa. Manakala staf awam mendapat bayaran kerja lebih masa. Budaya kerja staf awam sedikit sebanyak menimbulkan .....r

2.         Sikap Tidak Telus. Sungguhpun aliran kerjaya telah ditetapkan dan semua staf tentera mengetahuinya tetapi kadang kala ada beberapa keputusan yang di lihat tidak menepati aliran yang telah ditetapkan. Contohnya pencalonan untuk pergi berkursus di luar negara. Staf-staf yang telah sedia dicalonkan dan sedang menunggu  tidak dipilih tetapi staf yang dipilih jauh dari menepati syarat. Keputusan yang tidak ....

Isu dan Cabaran

1.         Konsep negara bangsa menjadi tidak efektif. Hubungan majikan dan pekerja atau hubungan kedua-duanya dengan organisasi perlu di lihat dari perspektif yang berbeza daripada dahulu. Dewasa ini, tindakan industri seperti mogok, cabar mencabar antara majikan dan pekerja, rusuhan ganas pekerja tidak lagi rasional atau praktikal. Bahkan ianya menjadi satu kesalahan kepada akta syarikat dan undang-undang negara bangsa. Hubungan majikan dengan pekerja perlu di lihat dari bentuk yang lebih global kerana cabaran menjadi lebih unik dan amat ketara apabila wujudnya syarikat multinasional. Batasan geografi tidak lagi menjadi sekatan atau halangan kepada kewujudan syarikat. Apabila batasan geografi atau negara bangsa tidak lagi menjadi halangan, maka syarikat-syarikat bebas menubuhkan dan menjalankan operasi di mana-mana negara yang didapati mempunyai prospek keuntungan yang tinggi dan pasaran yang baik. Keadaan ini menghasilkan beberapa kesan kepada hubungan pekerja dengan majikan antaranya ialah:


Cadangan Penyelesaian

1.         Majikan adalah teras perhubungan. Bagi menjamin hubungan yang berkesan, sebenarnya pihak majikan lebih banyak memainkan peranan kerana majikan memiliki kuasa dan upaya membuat keputusan. Manakala pekerja hanya menuruti apa yang telah ditetapkan oleh syarikat. Oleh yang demikian, bagi menyelesaikan isu dan cabaran yang telah dinyatakan, majikan perlu mengambil tindakan yang sawajarnya. Antara tindakan yang boleh dilakukan ialah menyediakan pekerja dengan pengetahuan dan kepakaran baru, menyediakan peralatan berteknologi baru, menyediakan pelan perkembangan kerjaya yang standard dan dimaklumkan kepada pekerja, menyediakan prosedur dan arahan yang munasabah dan banyak lagi. Sebagai contohnya, bagi mengelakkan pekerja-pekerja rakyat Malaysia berhijrah ke negara lain untuk mendapatkan pekerjaan dengan upah yang menarik, kerajaan perlu berusaha untuk menarik pelabur. Contohnya, situasi ini berlaku dengan besar sekitar tahun 1979 hingga 1886. Ramai anak-anak muda  dan tenaga pakar negara berhijrah ke Singapura kerana di sana menyediakan pelbagai ...



Purchasing Format

1.         All prices are in Malaysia Ringgit, and do not include shipping and handling. Please choose your purchasing method.

Purchasing Method
Format
Costing
A
Softcopy
(send to your email)
= RM 150.00
B
Hardcopy with soft cover
(send to your address)
=RM 170.00
[RM 160.00 + RM 10.00 (shipping)]

C
Hardcopy with hardcover
(send to your address)
= RM 200.00
[RM 170.00 + RM 30.00 (shipping)]

2.         Please pay to Account Number: 1402-0184306528 (CIMB – Mohd Radzi bin Abd Hamid).

3.         After completed the payment, please describe your order by written down the;

  1. Title of the article:
  2. Purchasing Method (A or B or C):
  3. E-mail or address:
  4. Date of payment:
  5. Payment reference number:

and email to email: radzi_hamid@yahoo.com


Note:

a.         Copyright in each Articles, Dissertation and Theses is retained by the author. All right reserved.

b.                  Please note that because I custom print copies when receiving orders, articles, dissertation and theses can only be returned in the unlikely event of a production defect.

c.                  The order will sent to the address or email after received the payment.

Comments

Popular Posts