MH 17: APAKAH OPSYEN TINDAKAN YANG KITA ADA?



MH 17: APAKAH OPSYEN TINDAKAN YANG KITA ADA?

Perkara Pertama – Takdir. Takdir yang telah tersurat harus kita akui dan terima ialah nasib malang yang menimpa MH17 adalah satu tragedi yang sangat menyedihkan atau disebut dalam ilmu jenayah antarabangsa sebagai ‘horrific proportions’. Apa pun yang telah berlaku, nasib tersebut terpaksa kita terima, terpaksa kita telan walaupun ia pahit, malah racun sekalipun dan cebisan-cebisan daging wajib kita tanam mengikut ritual agama masing-masing. Tetapi kita mesti buat sesuatu bagi menghukum pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab atau tidak berperi kemanusiaan tanpa mengambil kira faktor sengaja ataupun tidak sengaja.

Perkara Kedua – Kepentingan dan Maruah.  ialah, negara kita mempunyai kepentingan (rakyat dan MAS) dan maruah yang wajib dijaga. Justeru, setiap kita iaitu rakyat Malaysia tanpa mengira anda pemimpin atau anda dipimpin, anda mempunyai rumah atau anda tidur di dalam kotak, apa pun bangsa dan agama anda, KITA BERHADAPAN DAN MEMPUNYAI TUGAS UNTUK MEMPERTAHANKAN RAKYAT KITA.

Sebelum memikirkan perkara opsyen tindakan, kita perlu mengetahui Perkara Ketiga – Sedar Siapa Kita.  Kita (Malaysia) adalah sebuah negara yang sangat kecil, memiliki keupayaan ketenteraan yang tidak mendukung prinsip ‘strike back’ kerana kita lebih bersifat mempertahankan, dan kuasa yang sangat terhad dalam semua aspek (Ekonomi, Ketenteraan, Politik Antarabangsa). Hal ini harus kita sedar agar opsyen tindakan yang kita pilih tidak tersasar atau ‘syiok sendiri’. Tetapi ini tidak bermakna kita tidak berdaya langsung atau tidak boleh buat apa-apa melainkan hanya gah bercakap ‘tong kosong’ atau seperti kata bidalan ‘ayam berkokok tetapi ekor bergelumang tahi’.

Perkara Keempat – Misi/Objektif/Matlamat. Apakah yang kita inginkan dalam krisis ini adalah isu pertama yang harus kita jana dan tetapkan sebelum memilih opsyen tindakan. Apakah yang kita (Malaysia) inginkan? Pada pendapat saya terdapat tiga objektif semasa yang berjangka pendek iaitu memiliki kotak hitam (dua-dua sekali), memiliki cebisan-cebisan/anggota badan/mayat rakyat Malaysia dan kebebasan untuk menyiasat di lokasi kejadian. Manakala objektif jangka panjang ialah membawa pihak-pihak yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Perkara Kelima – Opsyen Tindakan. Setelah menyedari semua hal di atas dan menetapkan objektif, opsyen tindakan Malaysia sangat terhad dan terbatas atas faktor-faktor yang saya nyatakan sebelumnya. Kita hanya mempunyai dua pilihan iaitu kaedah DIPLOMASI dan kaedah UNDANG-UNDANG. Walau bagaimanapun kedua-dua kaedah ini tertakluk pertimbangan geopolitik antarabangsa dan proses melaksanakan undang-undang antarabangsa. Dalam hal menetapkan opsyen pilihan, kebiasaannya kita tidak mempunyai masalah kerana rakyat Malaysia sangat cerdik. Tetapi kita bermasalah besar dalam pelaksanaan dan penguatkuasaan. Masalah ini membelenggu kita dalam semua aspek kehidupan seharian. Bagaimanakah untuk menjadikan pilihan kepada kejadian MH 17 yang dipilih menjadi sangat efektif dan berjaya di laksanakan. Pertama, setiap opsyen mestilah disusun dengan teliti dan dirancang pelaksanaannya; kedua membentuk kesatuan atau kumpulan negara-negara mangsa dan ketiganya mengadakan tekanan yang bersifat total dan berpanjangan.

a.            Opsyen Diplomasi. Malaysia harus tidak terlibat dalam kemelut Rusia dan pihak penentangnya. Utamanya, Malaysia tidak boleh memihak kepada mana-mana kumpulan. Malaysia mungkin boleh meminta simpati negara-negara sahabat seperti ASEAN bagi bersama-sama memaksa pihak yang terlibat dibawa ke pengadilan. Ataupun meminta simpati Rusia dan Ukraine bagi mecapai tiga objektif jangka pendek. Jasa-jasa yang telah kita berikan kepada Rusia dan Ukraine, bolehlah disebut bagi menguatkan lagi rayuan simpati kita.

b.            Opsyen Kesatuan Negara Mangsa. Negara-negara mangsa harus bersatu seperti Netherland, Australia dan negara-negara lain yang mana rakyatnya terlibat. Manakala negara-negara lain boleh juga bersatu tetapi tahap serius negara mangsa akan menjadi lebih total jika dibandingkan dengan negara-negara lain. Apakah yang perlu dilakukan oleh kesatuan ini? Pertama, mula mengumpul semua bukti mulai sekarang. Kedua Menubuhkan badan siasatan sendiri tanpa menunggu soal siasat antarabangsa yang biasanya akan mengambil masa yang sangat lama dan ketiganya meminta bantuan PBB bagi memaksa pihak terlibat dan menubuhkan Tim penyiasat antarabangsa dengan kadar segera. Semua tindakan ini sangat penting dan genting kerana wujud beberapa persoalan seperti halangan memasuki kawasan terlibat, kotak hitam dibawa ke satu tempat lain sebelum dipersetujui untuk diserahkan kepada Malaysia, semua bukti telah dikacau dan cuba dihilangkan. Semua ini dikatakan telah dilakukan oleh pihak yang berkepentingan dengan Rusia.

c.             Opsyen Undang-Undang. Apakah undang-undang yang ada dan boleh diguna pakai dalam krisis MH 17? Undang-undang Jenayah Antarabangsa  atau International Criminal Court adalah yang terbaik. Malangnya kita iaitu Malaysia tidak menandatangani Pengisytiharan Rome Undang-undang Jenayah Antarabangsa. Walau bagaimanapun kita telah menyatakan dan menunjukkan minat untuk menerimanya sejak tahun 2011. Maka, hari ini adalah masa yang paling untuk kita tanda tangan tanda setuju kepada Undang-undang Jenayah Antarabangsa. Dalam krisis MH17, setakat bukti yang ada menunjukkan Rusia bertanggungjawab. Bukti rakaman yang di pintas antara tim penembak adalah bukti yang sangat kukuh. Perisikan Amerika Syarikat mengesahkan misil penembak dan telah dibawa balik ke kawasan yang dikuasai oleh pihak Rusia. Bahkan pihak Rusia yang telah disahkan telah membekalkan misil BUK kepada pihak Pro Rusia  dan telah mempertahankan kumpulan tersebut. Bukti yang lebih tepat dan simbang ialah pihak rebel Ukraine telah mengesahkan bahawa mereka sama sekali tidak mempunyai misil BUK atau apa-apa misil yang berupaya menembak sehingga lebih 10km dan mereka sanggup diperiksa.

Saya percaya, setelah membaca pendapat saya ini, anda harus bersetuju dengan saya kerana itu sahaja pilihan yang kita ada. Setuju atau tidak, kita perlu berhadapan dengannya. Berjaya atau tidak opsyen tindakan yang dipilih tertakluk kepada usaha kita sendiri. Jika kita minat kepada sejarah, kita boleh melihat kejadian Pesawat penumpang Korea KAL007 yang ditembak oleh jet pejuang Soviet SU-15 Interceptor pada 1 Sep 1983. Adakah kerajaan Korea berjaya mendapat bukti-bukti yang dikehendaki? Jawapannya TIDAK dan YA. Kerajaan Soviet sama sekali tidak menyerahkan bukti-bukti yang dikehendaki. Bukti-bukti tersebut hanya diperoleh setelah kerajaan rejim komunis Soviet runtuh iaitu hampir sembilan tahun selepas kejadian. Antara tekanan yang dikenakan kepada Soviet ialah pembatalan lesen pendaratan dan pelepasan Syarikat Penerbangan Soviet iaitu Aeroflot oleh Amerika Syarikat di mana-mana lapangan terbang dalam AS. Dalam krisis MH 17, kaedah yang sama boleh dilakukan tetapi siapalah kita. Negara kecilkan. Rusia tidak terkesan sama sekali jika kita tidak membenarkan kapal terbang mereka mendarat di KLIA ataupun Langkawi. Ia akan terkesan, jika negara-negara kesatuan mangsa dan negara-negara sahabat seperti ASEAN dan negara-negara yang bersimpati bersepakat mengambil tindakan tekanan tersebut. Siapa yang harus mengetuai tekanan ini? Pada saya ialah ICOA.

Kol Mohd Radzi Abdul Hamid

Comments

Popular Posts