MARUAH DAN PENGORBANAN: MEMOIR KEPAHLAWANAN PASUKAN KESELAMATAN SEBELUM DAN PASCA KEMERDEKAAN



Disediakan Oleh:  Mohd Radzi Abdul hamid

Perspektif Hubungan Maruah dan Pengorbanan

Apakah elemen yang mengaitkan maruah dan pengorbanan sehingga ia sering digandingkan dan dilihat saling bergantung? Atau apakah faktor yang menyebabkan kita sering mengaitkan ‘maruah’ dengan ‘kesanggupan berkorban’. Perspektif yang lebih dekat yang diasaskan oleh para salaf melihat tiga elemen penting yang di dalamnya terdapat entiti tertinggi yang boleh dipanggil sebagai maruah. Salaf memilih bagi memulakan pengajaran ‘iqra’ dengan ‘alif’, ‘ba’, dan ‘ta’. ‘Alif’ mendukung ‘agama’ yang dipercayai dan dipegang. ‘Ba’ memberi konotasi ‘bangsa’ atau suku kaum yang mengelompokkan manusia bagi menentukan perbezaan. Manakala ‘ta’ menatijahkan elemen ‘tanah air’. Inilah tiga elemen (Agama, Bangsa dan Tanah air) yang di dalamnya terdapat semua nilai atau estetika yang dikaitkan dengan maruah. Jangan sekali-kali melanggar nilai-nilai yang telah sedia ada dalam ketiga-tiga elemen ini kerana ia dianggap mencemarkan maruah seseorang, segolongan atau negara. Pelanggaran atau tidak menghormati ketiga-tiga elemen ini yang dianggap mencemarkan maruah, boleh menyebabkan seseorang, segolongan atau senegara sanggup melakukan apa sahaja demi mempertahankan maruah mereka yang ada pada alif, ba dan ta. Sanggup melakukan apa sahaja yang sebagaimana? Apa sahaja yang termampu sehingga sedia mati atau terkorban. Sanggup menyediakan tenaga, dana, keringat, darah dan nyawa. Inilah yang mencetuskan PENGORBANAN. Dalam apa keadaan sekalipun, seseorang, segolongan atau senegara sedia berkorban demi maruah alif, ba dan ta.

Menurut Butrus al-Bustani, pemikir sosial Beirut, berdasarkan pengalamannya ketika berkhidmat sebagai ‘dragoman’[1] kepada Angkatan Tentera British semasa usaha menggulingkan Ibrahim Pasha (1840), beliau menghubungkan istilah watan yang membawa pengertian tentang kasih sayang dan perjuangan membela tanah air melalui sikap serta tindakan. Bustani mengkritik sikap bangsa Arab yang menyebabkan mereka mundur baik daripada aspek teknologi ataupun pemikiran. Bustani menyeru agar bangsa Arab bangkit dengan penuh berani yang ia sebut sebagai ‘abnd al-watan’ ataupun pembela bangsa (compatriots). Beliau menegaskan bahawa penyatuan masyarakat harus dibentuk oleh ikatan kasih dan sayang bangsa dengan tanah air yang ia panggil sebagai ‘usba wataniyya’ (patriotic solidarity). Pemahaman Brutus selari dengan pemahaman kepada konsep maruah dan pengorbanan.

Sungguhpun demikian, tahap kesediaan berkorban bergantung kepada kesanggupan dan keberanian seseorang, segolongan atau senegara. Ada yang hanya sanggup berkorban wang ringgit, keringat, kata-kata dan sebagaimananya. Tetapi pengorbanan yang tertinggi dalam kelasnya ialah pengorbanan jiwa raga atau kesanggupan untuk mati demi maruah alif, ba dan ta. Pengorbanan kelas inilah yang membezakan perjuangan seorang perajurit dengan perjuangan orang biasa. Sungguhpun demikian, Pengorbanan tahap tertinggi ini, bukan hak milik total seorang perajurit atau anggota tentera tetapi ia juga boleh dilakukan oleh orang lain yang bukan dalam tugas dan tanggungjawabnya. Contohnya seorang pemuda orang laut Melaka yang bernama ‘Mantik’. Beliau hanyalah seorang pekerja gudang simpanan makanan Sultan Melaka. Ketika bala tentera Alfonso de Albuquerque ingin menyerang dan menawan gudang ini, mantik dengan inisiatifnya sendiri dengan bantuan dari anak-anak muda orang laut bertindak bagi memindahkan semua bekalan makanan ke Masjid Peringgit. Tatkala tentera Portugis menawan gudang makanan dan pakaian istana, mereka mendapati gudang telah kosong. Tindakan mantik ini telah menyelamatkan rakyat Melaka yang terkepung dan menjadikan tentera kesultanan Melayu Melaka dapat terus berjuang dengan bekalan makanan yang mencukupi. Pengorbanan Mantik tidak berhenti di situ sahaja. Wujudnya pembelot menyebabkan tempat simpanan barang di Masjid Peringgit diketahui oleh Alfonso. Dalam satu serangan ketika solat subuh, mantik dan rakan-rakannya mempertahankan barang bekalan hingga terkorban. Mantik bukan seorang hulubalang Melaka, beliau hanyalah pekerja gudang makanan[2]. Melaka akhirnya tewas pada 24 Ogos 1511.


Definisi Patriot @ Pahlawan

Seseorang yang bergelar atau digelar ‘patriot@pahlawan’, adalah seseorang yang telah mengorbankan jiwa dan raganya. Ada juga orang menyebut ‘pejuang’. Adakah perkataan ‘pahlawan’ memberi maksud yang sama dengan ‘pejuang’. Dalam kamus dewan bahasa edisi empat menjelaskan bahawa pejuang bukannya pahlawan tetapi pahlawan terdiri daripada pejuang-pejuang yang telah berjuang demi agama, bangsa dan tanah air hingga sanggup mengorbankan jiwa dan raga. Manakala dalam Oxford Dictionary menjelaskan patriot bermaksud “...person who loves his country, esp one who is ready to defend it against an enemy...”. Ia bermaksud sesiapa sahaja yang mencintai negaranya. Sungguhpun demikian, definisi ini memberi pengertian khusus yang mana ia mengaitkan patriot adalah seseorang yang telah siap sedia mempertahankan negaranya iaitu anggota tentera. Jika kita berpegang kepada kedua-dua definisi ini, bermakna patriot atau pahlawan itu adalah rakyat yang cintakan negara khususnya seorang anggota tentera yang bertindak dengan penuh suci hatinya bagi mempertahankan agama, bangsa dan tanah airnya. Tindakannya itu atau perjuangannya itu boleh menyebabkan dirinya tercedera ataupun terkorban. Pada pendapat saya, definisi ini adalah logik dan rasional jika kita gelarkan seseorang itu sebagai pahlawan sekiranya ia sanggup mengorbankan jiwa dan raganya demi mempertahankan agama, bangsa dan tanah air.

Menurut Rifa’a Rafi’ al-Tahtawi[3] seorang pemikir sosial Mesir yang terkenal pada pertengahan abad ke-19, penjelasan berkaitan ‘patriot’ mesti dikaitkan dengan ‘tanah air’ atau ‘fatherland’ dalam bahasa arab disebut ‘watan’. Tahtawi menghubungkan pengertian ‘watan’  dengan masyarakat, iaitu ‘ummah’ yang membentuk Negara. Ummah atau masyarakat ini diikat kepada Negara sebagai satu tujuan kolektif, dan menimbulkan tanggungjawab kepada ahli masyarakat ini bagi membela Negara. Maka itu, perasaan, semangat, sikap dan tindakan yang mengarahkan kepada tanggungjawab membela Negara merupakan sikap ‘wataniyaa’ yang mempunyai pengertian yang selari dengan hal yang disebut sebagai patriotik. Pandangan Tahtawi ini melihat kepada pertembungan kolonial barat dengan negara terjajah di bawah kolonialisme, lalu melahirkan pandangan tentang ‘watan’, iaitu tanah air yang berjuang untuk bebas atau merdeka daripada penjajahan kuasa kolonial barat. Perjuangan ini tentunya disertai semangat sayang akan bangsa dan tanah air yang berapi-api; dan juga tindakan secara praktik dan pragmatik untuk membela watan.

Manakala elemen pengorbanan jiwa dan raga boleh diterjemahkan dalam pelbagai situasi. Antaranya ialah merasakan bahawa pemergian kita ke satu tempat itu dirasakan belum tentu dapat kembali dengan sempurna ataupun belum tentu kembali semula. Maka itu juga sanak saudara khususnya keluarga akan merasakan keberatan melepaskan ahli keluarga mereka berlepas pergi. Seperti kata Allahyarham Lt Adnan Saidi kepada isterinya di stesen kereta api Tg Pagar, “…pertempuran ini akan berakhir dengan darah dan nyawa dan abang akan mati. Kau jagalah anak-anak. Maafkan abang”. Bermakna Lt Adnan dan isterinya tahu bahawa perjuangan di hadapan adalah kematian. Kesanggupan Lt Adnan dan kesanggupan isterinya merelakan ia pergi inilah yang boleh digambarkan sebagai pengorbanan jiwa dan raga. Maka itu juga, tidak bersalahan tetapi agak sensitif, jika saya katakana bahawa seorang jurugambar yang pergi ke luar negara bagi membuat liputan berita kemudiannya tiba-tiba terkena tembakan dan mati, ia tidak layak dipanggil atau digelar sebagai pahlawan. Kerana apa? Kerana tidak wujud dua elemen atau ciri penting kepada konotasi ‘patriot’ iaitu; pertama, mempertahankan agama, bangsa dan tanah air; dan kedua, perjuangan melibatkan pengorbanan jiwa dan raga.  


Di dalam buku ‘March Toward the Thunder’[4], terdapat satu kisah kepahlawanan yang sangat menarik dan unik untuk dikaji. Louis Nolette (15 tahun) dari suku kaum Abenaki Indian dari Canada menjadi perajurit di dalam perang saudara Amerika. Beliau berperang kerana duit dan kelaparan yang di hadapi, bukan kerana negara atau apa-March Toward the Thunderapa selain kelaparan. Setelah melalui pertempuran demi pertempuran dan menyaksikan sahabat-sahabatnya berjuang dengan bersungguh-sungguh dan mati, perang menjadi sangat peribadi kepada beliau. Perang akhirnya merubah matlamat perang Louis kerana perang tidak pernah berkesudahan sebagaimana yang kita kehendaki. Perang akhirnya memaksa Louis untuk memilih antara ‘kelaparan’ dengan ‘memilih negara’ yang akan menentukan ia tidak akan lapar selama-lamanya. Dan akhirnya Louis bertempur dengan penuh berani demi menyelamatkan negara yang dipilihnya.


Nilai-Nilai Patriotik Sejati

Menurut Dr Ridhuan Tee Abdullah, patriot sejati ialah orang yang mempertahankan kebebasan dan hak tanah air, atau pembela Negara, hingga sanggup menggadaikan nyawa. Manakala Prof Khoo Kay Kim menjelaskan bahawa tindakan atau perjuangan patriot sejati adalah semata-mata demi Negara yang tercinta tanpa mengira apa pun bangsa dan agamanya dan kemuncak pengorbanannya ialah berakhir dengan kematian. Saya menerima dan sependapat dengan kedua-dua sarjana ini tetapi ingin mengangkat satu persoalan. Di manakah patriotisme jika tidak ada elemen taat setia dan rasa hormat kepada perlembagaan? Pada pendapat saya, taat setia, nasionalisme, dan patriotisme sudah terhakis atau tidak layak jika kita atau sesiapa sahaja mempertikaikan kedaulatan perlembagaan. Ini kerana mempertahankan perlembagaan bermakna mempertahankan kedaulatan Negara.

Manakala kamus Oxford menjelaskan ‘a true patriot’ atau patriot sejati mestilah mendukung dua nilai utama iaitu; pertama mempunyai mempamerkan rasa cintanya kepada tanah air, dan kedua ialah sikap bersedia untuk mempertahankannya. Nilai-nilai perkara yang dikorbankan akan membezakan sifat patriot yang hakiki. Terdapat tiga kelompok pengorbanan seperti rajah di atas. Pengorbanan tertinggi adalah pengorbanan nyawa yang jumlahnya sangat sedikit. Manakala pengorbanan darah juga sedikit tetapi pengrorbanan hal-hal lain adalah yang terbanyak atau merupakan tahap pemgorbanan yang paling rendah. Contoh yang paling jelas ialah ketika negara kita diserang oleh tentera Jepun pada tahun 1942. Berdasarkan catatan sejarah, ia menunjukkan berjuta orang telah mengambil tindakan lari ke negara asal masing-masing.

Menurut YAB Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad, ‘...there is no greater sacrifice than giving one's life for their country. Memorial Day allows us to remember our fallen heroes, our loved ones who served and to pay our respects to the many who paid the ultimate price. God Bless each and every one of them...’. Manakala Tun Hussein Onn menjelaskan maksud ‘keberanian tulen’ ialah tindakan menegakkan kebenaran dan sanggup menanggung akibat dan risiko. Beliau memberi perumpamaan tugasnya sebagai Perdana Menteri yang harus mempunyai elemen keberanian tulen yang mana ‘...would rather do the right thing and be cursed than do the popular but wrong thing and be applauded’. Tetapi ‘keberanian tulen tertinggi’ ialah keberanian perajurit yang sanggup menggadaikan nyawanya.

Prof Reinhold Niebuhr menjelaskan ‘...patriotism at least has the virtue of taking the self outside of itself to a broader community. Patriotism may be national egoism, as he called it, but it is an improvement over purely personal egoism, which can see no concern greater than the self’.[5]


PEMBAHAGIAN ERA SEJARAH NEGARA

Sejarah negara berevolusi mengikut era tertentu dan ia saling berkait. Ia boleh dilihat dari beberapa perspektif yang mana bergantung pada matlamat yang ingin dicapai. Walau bagaimanapun tindakan memilih sejarah atau ‘selective approach’ adalah satu kesalahan besar dalam bidang pengajian sejarah juga arkeologi. Sifatnya yang berkait, maka sejarah mesti difahami secara menyeluruh dan menyelami roh atau semangat sejarah yang telah tercipta.

Ilmuan sejarah membahagikan sejarah negara kepada lima era[6] iaitu:

Prasejarah (35,000 BC – 100BC)
Kerajaan Hindu (100BC – 1400BC).
Zaman Kegemilangan Kerajaan Islam Melaka (1400AD – 1511 AD).
Kemerdekaan (31 Ogos 1957).
Kerajaan:
  •  Gangga Negara (2 – 11)
  • Langkasuka (2 -14).
  • Pan Pan (3-5).

Kerajaan:
  • Srivijaya (3- 1400)
  • Kedah Tua (1136 - ?).
  • Majapahit (1293-1500).


Kerajaan:
  • Kesultanan Melayu Melaka (1402-1511).
  • Johor Lama(1528 - ?).
  • Pattani Besar (1603-1785)
  • Raja Putih (1841-1946).
  • Malaya British (1874-1946).
  • Borneo Utara (1882-1963).

Pertempuran Penting:
  • Perang Saudara Jementah (1879).
  • Perang Kelang @ Perang Saudara Selangor (1867-1874).
  • Pertempuran Pulau Pinang (1914).
  • Penentangan Mat Salleh (1896-1900).

Kerajaan:
  • Persekutuan Tanah Melayu (1957 -  1965).
  • Malaysia (1965 – sekarang)

Daripada empat era ini, penglibatan pasukan tentera hanya boleh dilihat selepas jatuhnya Kerajaan Kesultanan Melaka ataupun tahun-tahun sebelum dan selepas merdeka. Maka fokus perbincangan kita, hanya akan meliputi era selepas dan sebelum merdeka.
Kepahlawanan PK Sebelum dan Pasca Merdeka

Peristiwa
MERDEKA
Peristiwa

31/8/1957

PERANG DUNIA KE-2: TANAH MELAYU (8 DIS 1941 – 15 FEB 1942)


  • Perang Dunia II (1941-1945).
  • Malayan Union (1946 – 1948).
  • Tanah Melayu (1948 -1963).

Pertempuran:

  • Perang Dunia Ke-2: Tanah Melayu (1941-1942).
  • Pembunuhan beramai-ramai Parit Sulong (1942).
  • Perang Singapura (1942)
  • Syburi (1942-1945).
  • Kawad Kematian Sandakan (1945).
  • Darurat 1 (1948 - ...)
  • Bukit Kepong (1950)

  • Darurat 1 (...-1960).
  • Misi PBB (1960).
  • Konfrontasi (1962-1966).
  • Pemberontakan Brunei (1962-1966).
  • Persekutuan Malaysia (1963).
  • Rusuhan kaum (1964).
  • Penyingkiran Singapura (1965).
  • Darurat II (1968-1989).
  • Rusuhan kaum 13 Mei (1969).
  • Bakara Market (Op Daulat (2013).
Operasi Penting:

  • SH Sg Semur (25 Mac 1950).
  • OP AGILE (3 Jul 1953).
  • OP APOLLO (1953)
  • OP SWORD
  • OP TERMITE (1954).
  • OP NASSAU (1956).
  • OP LATIMA (1956).


Operasi Penting:

  • OP BINTANG (Jun 1958).
  • Serangan Kem Kalabakan (29  Dis 1963).
  • SH Bkt Lebam (1965).
  • Op LILAC (Sep 1964).
  • OP LIMIT (12 Ogos 1964).
  • MAGERAN.
  • OP SEDAR  (9 Mac 72).
  • OP Khas SEDAR GUBIR II (14 Apr – 2 Jun 76).
  • OP KOTA (21 Feb 68).
  • OP Khas TEDUNG.
  • OP BANDING.
  • OP GUBIR.
  • OP PAGAR 1 – 3.
  • OP UKUR (6 Jun 79).
  • OP GALAS (29 Okt 75)
  • OP SETIA (2 sep 71).
  • OP INDERA (10 Dis 73).
  • OP TUAH
  • OP HENTAM TUAH (Okt 77)
  • OP PAKSI (16 Sep 86).
  • OP JALA RAJA (Feb 70).
  • OP JALA AMAN (18 Apr 83).
  • OP NGAYAU (9 Ogos 71).
  • OP SRI AMAN (20 Okt 73).
  • OP TUDUNG (Jul 73).
  • OP SERAMPANG (Jan 85).
  • OP IDAMAN (15 Apr 86).
  • OP DAOYAI MUSNAH I (14 Jan – 5 Feb 77).
  • OP DAOYAI MUSNAH II (14 Mac 77).
  • OP CAHAYA BENA (4 Jul – 16 Ogos 77).
  • OP CAHAYA BENA II (1 Jul 77).
  • OP SELAMAT SAWADEE (24 Apr 78 – 5 Jul 80).
  • OP THAMAL (15 Dis 80 – 31 Jan 81).
  • OP SABRE


Selepas 1989



  • Op KOTA (B/C/D/E/F).
  • OP AHNING (
  • OP PAGAR III
  • OP PAGAR II
  • OP MERPATI.
  • OP PEJARAK
  • OP PASIR U/S.
  • OP BELASAH.
  • OP KERIS PARANG GABUNGAN
  • OP AWAS.
  • OP JAGA KAWAN
  • OP TAHAN.
  • OP MURNI.



Cadangan Pengisian Galeri Pahlawan Atm

Apakah yang mesti dipaparkan dan apakah yang tidak perlu dipaparkan di Galeri Pahlawan? Oleh kerana sejarah perjuangan anggota tentera dalam mempertahankan negara tidaklah terlalu panjang dan tidak terlalu banyak peristiwa penting yang telah berlaku, maka dua soalan tersebut perlu dijawab dengan hati-hati. Disebabkan dua faktor ini juga, maka perkara yang ingin dipaparkan mestilah berupaya mencapai objektif yang ditetapkan.

Pastinya Galeri Pahlawan bukanlah sebuah muzium yang mempamerkan segala-galanya yang dirasakan mempunyai nilai muzium. Tetapi perkara yang dipamerkan di Galeri Pahlawan adalah peristiwa yang terpilih dan berkait rapat dengan nilai kepahlawanan yang menonjolkan maruah dan pengorbanan yang teratas. Maka Galeri Pahlawan harus mempunyai ciri-ciri berikut:

  1. Mempamerkan peristiwa-peristiwa maruah dan pengorbanan yang teratas.
  2. Melibatkan perajurit-perajurit yang benar-benar berani, ikhlas dalam pengorbanan dan sedia berkorban jiwa dan raga.
  3. Tidak bersifat promosi tetapi berkongsi.
  4. Memiliki semua aspek teknologi seperti audio, dan visual statik dan bergerak.


Objektif ATM Kepada Galeri Pahlawan

Cadangan: Mempamerkan kepada rakyat akan rasa cinta, perjuangan dan pengorbanan anggota tentera kepada negara. Setiap paparan mestilah mendukung elemen ‘patriot’ atau kepahlawanan yang maha tinggi. Justeru, dicadangkan dua opsyen objektif Galeri Pahlawan. Tanyalah pada diri kita, apa yang ingin kita capai dari Galeri Pahlawan ini?.

Galeri Pahlawan Impian

Galeri Pahlawan ATM dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu Perang, Kesengsaraan dan Keamanan. Setiap bahagian mempamerkan secara kronologi peristiwa yang telah berlaku.



Rajah 2: Kerangka Asas Galeri Kepahlawanan


Bahagian Perang

Sebaik sahaja melangkah masuk ke segmen ini, pengunjung akan berasa seperti berada di barisan hadapan medan perang. Visual peperangan dan bunyi perang seperti letupan meriam, tembakan senjata yang sengit yang membuat pengunjung seperti ingin mengambil perlindungan atau lari keluar dari medan perang. Bahagian ini bermula dengan segmen Perang Dunia Kedua yang mempamerkan perjuangan dua buah batalion Askar Melayu yang berakhir dengan Pertempuran Singapura. Disusuli oleh segmen konfrontasi, Darurat Ke-2, Rusuhan Kaum, dan Misi PBB (hanya misi yang berkait dengan elemen kepahlawanan).

a.    Perang Dunia Kedua.
(1)  Perjuangan anak watan (Batalion Pertama dan Kedua).
(2)  Segmen Bantuan negara-negara lain.
(3)  Force 136.
(4)  Home Guard.

b.    Konfrontasi.
(1)  Serangan Kem Kalabakan.
(2)  Serang Hendap Bukit Lebam.
(3)  Pertempuran Labis.

c.    Darurat ke-2.
(1)  Operasi-operasi yang telah dijalankan.
(2)  Dosa-dosa PKM.

d.    Rusuhan Kaum.
(1)  Kemusnahan.
(2)  Peranan ATM ketika rusuhan.

e.    Misi PBB.
a.    Pengorbanan.
b.    Pertempuran-pertempuran yang telah berlaku.

f.     Operasi-operasi Lain.


Bahagian Kesengsaraan dan Pengorbanan

Sebaik sahaja melangkah masuk ke segmen ini, pengunjung akan di sajikan dengan kesan akibat perang. Mempamerkan kesengsaraan dan pengorbanan yang telah dihadapi atau dilakukan oleh setiap perajurit yang dipilih yang mana ia mempunyai nilai kepahlawanan. Ini termasuklah kesengsaraan ahli keluarga yang telah ditinggalkan. Segmen ini mungkin mempunyai ruang atau bilik khas bersama pahlawan yang telah cedera. Bagi membezakan segmen ini dengan segmen mula, mungkin segmen ini berbentuk lukisan kesemuanya yang diisi dengan sistem bunyi yang terbaik.

a.    Anggota-anggota yang terlibat (yang telah mati dan masih hidup).
b.    Ahli Keluarga yang ditinggalkan.
c.    Kemusnahan harta benda.

Bahagian Nikmat Keamanan

Bahagian ini akan mempamerkan produk perjuangan dan pengorbanan barisan pahlawan yang telah dipamerkan sebelumnya. Keadaan negara yang aman damai dan pesat membangun dan segala kemudahan serba moden. Gambar-gambar pemodenan negara seperti KLCC, Monorel, sawah padi dan lain-lain boleh dipamerkan. Bahagian ini perlu di reka bentuk agar ia berupaya menimbulkan keinsafan kepada rakyat terhadap keburukan perang dan mempertingkatkan lagi rasa cinta kepada negara. Mungkin bahagian ini boleh diakhiri dengan ‘tagline’ yang memberi mesej peringatan. Contohnya ‘Adakah anda ingin berperang?’, ‘Perang atau Keamanan?”. Adakah dua opsyen objektif yang dicadangkan telah tercapai?.



KESIMPULAN

Dengan memahami falsafah dan elemen yang mendukung ‘maruah dan pengorbanan’ dan kemudiannya melihat perkaitannya dengan ‘pahlawan’, maka kita pasti boleh menetapkan atau memilih siapakah pahlawan. Dengan memahami ketiga-tiga elemen ini, saya pasti perbincangan yang akan kita lakukan berkaitan GALERI PAHLAWAN akan dapat menghasilkan satu resolusi yang tepat dan lebih terarah. Maka galeri yang menghidangkan dunia pahlawan akan menjadi satu yang sangat mahal, eksklusif, dan prestij.

Sungguhpun demikian, galeri pahlawan tidak boleh berdiri secara sendiri dengan gagah tanpa sokongan teknologi terkini seperti sistem ‘holocost’ dan sebagainya. Maka kosnya sudah tentu tidak wajar dijadikan halangan. Teknologi sangat diperlukan bagi menghidupkan semula sejarah yang berpuluh tahun mati.

Akhir kata, galeri pahlawan bukanlah sebuah muzium. Juga paparan di muzium mungkin ada di galeri pahlawan tetapi tidak semestinya ada di galeri pahlawan. Sebaliknya pula paparan di galeri pahlawan mungkin ada dan mungkin tidak ada di muzium. 

‘A soldier doesn't fight because he hates the enemy in front of him, he fights because he loves what he left behind’.


 
Bibliografi:

Butrus Al-Bustani, 1993. Prospect: Comparative Education. UNESCO- International Bureau of Education, Vol XXIII No.1/2 p. 125-133.

David P.G. 2006. What’s Right About Patriotism. Mercer University Press, US

INTAN, 1991. Malaysia Kita. Kuala Lumpur, INTAN.

Iskandar ibn Ya’kub, 1920. The Lebanon in turmoil, Syria and the powers in 1860. Yale University Press, US.


Joseph, B. 2008, March Towards the Thunder’.

Morais, J.V. 1986.  Ghazali Seth: A Soldier’s Soldier and a Distinguished General.  Kuala Lumpur.  Syarikat Percetakan Selangor.

Mohd Radzi Abdul Hamid, 2007. Malaysiaku: Dari Perlis Hingga ke Sabah. Putrajaya, Akademik Audit Negara.

Mohd Radzi Abdul Hamid, 2008. Kependudukan Jepun di Tanah Melayu dan Borneo. Kuala Lumpur, DBP.

SM Zakir, 2002. 1511 Combat. Kuala Lumpur, DBP

Thomas, K. 2002. Land That I love. Harvest House Publisher, US.




[1] Penterjemah, juru bahasa dan pembantu rasmi. Pada zaman itu, ‘dragoman’ mesti mempunyai pengetahuan berkaitan Negara Arab, Parsi, Turki dan pelbagai bahasa Eropah.
[2] SM Zakir, 2002.
[3] Tahtawi dilahirkan pada 1801 di Kampung Tahta, Sohaq Egypt semasa pengunduran Tentera Perancis dari Egypt. Pada tahun 1826, beliau dihantar oleh gurunya ke Paris bagi mempelajari ilmu pembinaan kapal, teknik perang moden, geometri, matematik, kesusasteraan, dan percetakan.  Beliau menghasilkan banyak buku-buku ilmiah yang digunakan oleh pemikir dunia seperti Condillac, Voltaire, Rousseau, Montesquieu dan  Bézout.

[4] Joseph Bruchac, 2008.
[5] David. P.G; 2006, pg 74.
[6] INTAN, 1991.

Comments

Popular Posts